• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Airbag Failur

KulanKalle

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
44315
Medlemskap
2025
Hej, var ut och åkte i helgen som var och fick då upp en lysande airbag lampa, Felsökte när jag kom hem och min felkodsläsare säger felkod B010049 - ECU internt elektroniskt fel. Tips på vart man kan fixa det? Går det koda om eller är det bara att åka till en Fiat verkstad? Kostnad?

Bilen är en Itineo JB 740 från 2014 på ett Fiat 2,3D chassi

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Det där är något som kan uppstå av en mängd olika orsaker. Det kan, bland annat, vara ett väldigt kort spänningsfall. Det kan vara som en dator som ibland hänger sig och måste startas om.
Läste om någon som fått felet efter att bytt bilradio utan att koppla bort fordonsbatteriet. En annan hade tagit bort passagerarstolen för att titta till bodelsbatteriet och hade då tagit lös sladden till bältesvarnaren utan att koppla bort fordonsbatteriet.
Jag hade samma problem för några år sedan då jag hämtade ut husbilen från vinterförvaringen. När jag startade den blev det troligen ett spänningsfall som utlöste felet. Jag tog bort felkoden med en felkodsläsare och efter det har felet inte återkommit.

Jag skulle testa med att ta bort felkoden för att se om det var ett tillfälligt fel . Om felet kvarstår tänds ju varningslampan igen och då får man söka vidare.

Raasken

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Märkligt sammanträffande, jag fick samma meddelande på min 2012:a, samma helg!
FIAT DUCATO (250_), 130 Multijet 2,3 D, 131 PS, 2287 ccm.

Provade att återställa systemet genom strömlöshet i ett par dygn, ingen skillnad.
"Airbag failure, see manual book".
Men, i handskfacket på höger sida sitter en dekal, på 4 språk.
"Beträffande Bältessträckare & Aibag: Replace gas generator by...."
År 2025, månad November, var markerat.
Har beställt tid på en Fiat-verkstad till den 22/9.

Såg en film på YT, där en Engelsman åtgärdade samma fel på sin HB.
Han bytte sin ECU till en nyare utgåva med annat E-prom...?
En duktig filmmakare, förklarar begripligt, tycker jag.
Fiat Ducato Airbag ECU Failure: Diagnosing & Replacing a Corrupted Unit on a 2017 Swift Escape

https://www. youtube.com/watch?v=Yyc-E4KIkTU
Obs, bruten länk, tag bort mellanslaget så funkar den.

Mvh Raasken, som redan har en bokad bilprovning den 24/9.

Bild IMG_20250910_170001.jpg

KulanKalle

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
44315
Medlemskap
2025
Det där är något som kan uppstå av en mängd olika orsaker. Det kan, bland annat, vara ett väldigt kort spänningsfall. Det kan vara som en dator som ibland hänger sig och måste startas om.
Läste om någon som fått felet efter att bytt bilradio utan att koppla bort fordonsbatteriet. En annan hade tagit bort passagerarstolen för att titta till bodelsbatteriet och hade då tagit lös sladden till bältesvarnaren utan att koppla bort fordonsbatteriet.
Jag hade samma problem för några år sedan då jag hämtade ut husbilen från vinterförvaringen. När jag startade den blev det troligen ett spänningsfall som utlöste felet. Jag tog bort felkoden med en felkodsläsare och efter det har felet inte återkommit.

Jag skulle testa med att ta bort felkoden för att se om det var ett tillfälligt fel . Om felet kvarstår tänds ju varningslampan igen och då får man söka vidare.
Jag har försökt ta bort den men det går inte tyvärr, då har jag ändå en dyr autel läsare. Har inte rört några kablar alls, men vridit stolarna så ska kolla under dom. Har dock inga batterier eller något under stolarna alls, då dom sitter under huven på Itineo.

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Jag har försökt ta bort den men det går inte tyvärr, då har jag ändå en dyr autel läsare. Har inte rört några kablar alls, men vridit stolarna så ska kolla under dom. Har dock inga batterier eller något under stolarna alls, då dom sitter under huven på Itineo.
Jag har en iCarsoft felkodsläsare. Med den har jag tagit bort felkoden på min Fiat Ducato från 2008, en Volvo V70 och en VW.

Toppen