• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Aguti stolar

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi har Aguti stolar i vår Flair 07a.

De är skinnklädda och ser ut som nya.
Dock finns det ett problem, förarstolen är extremt obekväm i sitsen.
Den är mycket hård, och träsmaken infinner sig inom en timma.
(passagerarstolen känns likadan)

Vad kan man göra åt detta, utom det uppenbara att slänga ut dessa stolar och spendera 40 000 på nya stolar.
Hör och häpna, ovanstående är inget alternativ!:D

Så vad finns att göra med de befintliga stolarna?

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Aguti stolar

Vi använder (tunna) campingstolsdynor till bilstolarna när vi kör, och till campingstolarna när vi tar fram dessa.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Har samma problem i vår bil med Aguti. Den stenhårda sitsen kan jag klara men inte avsaknaden av svankstöd, där det ska vara är bara en inbuktning. Har bytt ut ena stolen till en BeGe med mekanisk fjädring. Är som en dröm att sitta i och fjädrar skönt. Är även mindre i storlek och lättare att svänga runt. Är tyvärr inte laglig, för se hur jag gör vid besiktning. Se mina bilder i albumet.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Ursäkta, svarade inte på frågan i förra inlägget, här kommer mitt förslag:

Ta ur stolarna och ta bort klädseln. En tapetserare kan bättra på stoppningen med skumplast i rätt kvalité (hård typ "pyttipanna" i sitsen) och limma dit där det behövs.

F

F.d. 29603

Guest

Köp ett par Saab 9-5 sportstolar (manuella) och montera istället. Komforten blir extremt mycket bättre och inte så svårt att anpassa de. Köps billigt från skroten.
Jag gav 1000:- för 2st i halvskinn.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Köp ett par Saab 9-5 sportstolar (manuella) och montera istället. Komforten blir extremt mycket bättre och inte så svårt att anpassa de. Köps billigt från skroten.

Problemet är att jag behöver integrerat bälte i stolarna.

Ta ur stolarna och ta bort klädseln. En tapetserare kan bättra på stoppningen med skumplast i rätt kvalité (hård typ "pyttipanna" i sitsen) och limma dit där det behövs.

Ja det får nog bli något sådant.

S

Sören-6830

Guest

SKA-stolarna från ISRI som sitter i Arto har integrerade bälten, kan de vara gångbara? Jag sitter i alla fall bra i dem.

F

F.d. 53585

Guest

En monteringsanvisning vore inte så dumt :)
Även hur man monterar armstöden, för jag antar att de är överflyttade från originalstolarna?

mvh

F

F.d. 29603

Guest

Monteringsanvisning har jag inte utan man får mäta borra och fixa lite själv men det är inga problem så länge man inte har tummen mitt i handen, de passar rätt så bra på original snurrunderredet.
Ja armstöden är överflyttade och där så får man borra ett par nya hål i ryggstödet och montera ett par rördistanser och M8 skruv för att få de på rätt placering.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Monteringsanvisning har jag inte utan man får mäta borra och fixa lite själv men det är inga problem så länge man inte har tummen mitt i handen, de passar rätt så bra på original snurrunderredet.
Ja armstöden är överflyttade och där så får man borra ett par nya hål i ryggstödet och montera ett par rördistanser och M8 skruv för att få de på rätt placering.

Har du besiktigat med dessa stolar?

F

F.d. 29603

Guest

Japp, har inte varit några problem. Hade likadant i min förra husbil också.

Toppen