• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AGM batteri

Essal

HBK Medlem
Inlägg
343
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Jag skall montera solcell och installera 2 nya Biltemas AGM batterier. Har försökt läsa på nätet vad jag behöver tänka på, tydligen skall laddaren ställas in på? Ja vad skall den ställas in på. Skall den stå på laddning av gel eller vad. Vad annat skall jag tänka på. Solceller skall installeras av en firma men jag tänkte montera batteri själv för att spara 2000'sek i inköp o montering.
Lasse
 
Sv: AGM batteri

Det finns inget generellt svar på vilket läge laddaren ska stå om AGM läge saknas utan det beror på hur laddalgoritmen är utförd.
Du har en Rapido så jag skulle tro att du har en laddare CBE CB510/516.
Då bör du ställa den i Gel läge eftersom det ger 14,3V slutspänning och 13,8V underhållsladdning. I Blyläge är motsvarande 14,1V o 13,5V vilket är sämre för AGM.
Har du inte en CBE så kolla i manualen vad dessa spänningar är och välj läget med den högsta slutspänningen.
 
Sv: AGM batteri

Vår AGM är 6 år laddning på gel inställd från fabriken, helt ok ännu behövde inte byta i våras kollade.

Leif
 
Sv: AGM batteri

Bennsan, den vejledning du henviser til er skrevet for 11 år siden (2004-06-29)
og meget er sket siden dengang.
AGM batterier skal i dag ikke have mere en 14,5 volt ved normale temperaturer - ca 5 -15 grader celcius.
Bliver det - minus 20 grader hvor batteriet befinder sig
tåles en spændingsforøgelse med 0,3 volt
når opladningen skal være optimal.

I varme klimaer som t.ex. Spanien om sommeren
behøves kun 14,2 volt.

Overopladning kan ødelægge batterierne og få nødventilen aktiveret (damp)
og dermed reduceret vædskemængde og styrke.

Man ser tydeligt når batteriet er full laddat.
Spændingen går raskt til mer 14, 5 volt - da ska man slå av generatorn om man kan.
Jag kan og mine batterier bliver ikke ødelagte af overspænding.
generatorafbryder.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: AGM batteri

Om regulatorn ger en laddningsspänning på 12,7V är den felaktig, på Boschbatteriet anges max laddspänning 14,7V?!
 
Sv: AGM batteri

Hej bennsan
Bosch skriver laddningsspänning max 14,7V
Det gør jeg også og gør det temperatur avhængigt.
C-tek har kun en temperatur sensor som regulerer på spændingen.

Jeg har
140 Ah i motor rum - temperatur under kør med opladning ~+ 30 grader.
140 Ah i bodelen - temperatur under kør med opladning ~+ 10 grader.

Med oplader ikke kørsel (stilstand) minus 25 til plus 25 grader
troligen som Bosch skriver max 14,7V.

Jeg forstår 100% hvorfor Bosch skriver max 14,7V
- for det er ofte derfor at AGM batterier ødelægges ved overspænding
og Bosch skriver sådan for fraskrivelse af garanti.

Aha ;):)
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: AGM batteri

I Manualen för AGM batterier från Biltema står det att laddspänningen skall vara max 14,4V vid 25grader C.
Förmodligen är det bästa att kolla batteritillverkarnas spec. Och ställa in laddaren efter deras rekomendation.

Jag har försökt att bifoga manualen men misslyckats:(
 
Sv: AGM batteri

Max 14,4 V ved 25 grader C høres normalt ut, og Bredo sin grense på 14,2V høres meget fornuftig ut. En sikkerhetsmargin som ikke er for stor, men gir rom for en noe høyere temperatur - mener å huske fra et datablad at dette er en max verdi ved mellom 40 og 50 grader.

For en del år siden spesifierte Bosch en ladespenning på 13,7V og leverte regulatorer for dynamo med denne spenning. Dette ga problemer om vinteren.
 
Sv: AGM batteri

Når voltmeteret begynder at svinge meget i takt med varv-tallet
så er batteriernes indre modstand så stor
at de næsten ikke belaster generatorn.
Da er opladningen fuldbyrdet
og batterierne må ikke få tilført mere opladning
- max. ~13,6 volt som stand by.

Det registres når jeg kører
og slår enten generatorn av (se #5) eller belaster generatorn med varmtvatten, kylskab, ugn etc.
Jag har fjärrkontroll ved førerpladsen.

Min erfaring er at når generatoren er stand by
og spændingen forbliver over ca. 12,5 volt
bliver en ny genopladning til ~14,4 volt
mindre ½ time ved kørsel.

NB. Min husbil har ens 4 x AGM batterier 70 Ah - også startbatteri.
Skillnad i ålder ca. 1½ år.
 
Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Toppen