• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adblue

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Ända sedan vi köpte en ny personbil för ett år sedan har jag funderat på Adblue av och till. Jag saknar åsikter om dess fördelar eller nackdelar. När man googlar får kan man läsa om vilken fantastisk nytta detta medel gör vid avgasreningen, men är det sant eller är det bara bluff och en produkt av duktiga lobbyister. Jag tycker i alla fall att det skrivs väldigt lite om ett, enligt Googles, så fantastisk avgasreningsmedel.
Det skulle vara intressant att veta om andra marknader än den svenska utrustar bilarna med adblue, ni som är i söderöver, kan man köpa Adblue även i dessa länder?
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Ända sedan vi köpte en ny personbil för ett år sedan har jag funderat på Adblue av och till. Jag saknar åsikter om dess fördelar eller nackdelar. När man googlar får kan man läsa om vilken fantastisk nytta detta medel gör vid avgasreningen, men är det sant eller är det bara bluff och en produkt av duktiga lobbyister. Jag tycker i alla fall att det skrivs väldigt lite om ett, enligt Googles, så fantastisk avgasreningsmedel.
Det skulle vara intressant att veta om andra marknader än den svenska utrustar bilarna med adblue, ni som är i söderöver, kan man köpa Adblue även i dessa länder?
förstår inte varför du ska ha det...kostar bara en massa pengar....
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
förstår inte varför du ska ha det...kostar bara en massa pengar....
Nu är det ju så att jag har absolut ingen längtan efter att ha Adblue utan precis tvärt om, jag förstår inte varför så gott som alla nyare bilar är utrustade med en behållare för Adblue. Bluff eller inte?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag hade en plåtis årsmodell 2018, Fiat-chassi, den var klass 6 utan Adblue.
Ja, det gjordes försök att klara Euro 6 utan Adblue, bl.a. användes dubbla EGR-ventiler av någon motortillverkare (ev. Fiat?), men Adblue är väl den lösning som de flesta numera använder.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Kör du slut på Adblue kan du hälla i avjoniserat vatten så att du kommer hem, (motorn startar inte )
På Fiat får du en varning att du kan köra 200km !

Jojje
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag förstår inte ifrågasättandet av Adblue tycker att det redan framkommit här i tråden varför det finns!? Det är inget man väljer och det är ingen bluff!
Jag kan inte se vilket inlägg som visar varför Adblue finns, om det är inlägget om att det behövs för att uppfylla kraven för Euro6 så har ju jag bevisat motsatsen i och med att jag har haft en husbil UTAN Adblue men Euro 6 klassad. Jag ifrågasätter om det verkligen behövs både Adblue samt inblandning i dieseln för att uppfylla avgasreningen enligt vissa normer. Vad jag har läst så är ju Adblue väldigt effektivt för att rena avgaserna.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Allt handlar ju om att vi ska få köra våra dieselmotorer så långt in i framtiden som möjligt, för det behövs en godkänd Euroklassning där Adblue är en del av hjälpmedlen!
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Allt handlar ju om att vi ska få köra våra dieselmotorer så långt in i framtiden som möjligt, för det behövs en godkänd Euroklassning där Adblue är en del av hjälpmedlen!
Att Adblue skulle vara nödvändigt för att en bil skulle få en godkänd Euroklassning kan ju inte stämma eftersom vi har haft, för tredje gången i den här tråden, en husbil utan Adblue som var klassad Eoro6.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Adblue är till för att minska kväveoxiderna i avgaserna som är ett stort problem i tex storstäder eller ställen med tät trafik.
Inblandning av icke fossila bränslen i dieseln är för att minska (ökningen) av koldioxidutsläppen i hopp om minskad växthuseffekt.
Alltså olika metoder att minska miljöpåverkan från dieselfordon!
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Inblandning av icke fossila bränslen minskar inte koldioxidutsläppen när vi kör . Dessa växter som drivmedlen kommer ifrån måste ha koldioxid för att växa upp igen och på så sätt får vi nollutsläpp i miljön.
Adblue sprutas in i avgaserna från dieseldrivna fordon. Det omvandlar kväveoxider till kväve o vatten.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har läst att Adblue börjar bli vedertaget bland fler och fler tillverkare eftersom det är ett kostnadseffektivt (billigare) sätt att rena avgaserna än att bygga på andra reningsmetoder.
Och det finns tillverkare som satsar på rening utan Adblue och som ändå klarar miljöklassningen, jag har en själv.
 
Toppen