• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AdBlue Fiat 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hej. Har ingen erfarenhet av AdBlue men bytte bil i våras och tycker att det far mycket av AdBlue tankade 6 l 10.5 hade då 1712 km på mätaren körde knappt 1000 km så började lampan lysa igen. Kommer man inte längre än 1000 km på 6 liter? Var och fixade några fel och frågade försäljaren hur mycket det skall fara, men han viste inte men hade hört av några att Fiat tar mycket, själv körde försäljaren MB personbil och hade kört 30000 km och aldrig fyllt på AdBlue men de har fyllt på när han varit på service med bilen.
Hur mycket tar Eran?
Mvh Ulf
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har en plåtis, men inte Fiat, utan Citroën Jumper.
Nu är jag lite osäker på både tankstorlek & hur mycket som fanns i den när bilen var ny. Nåväl första begäran om fyllning i instrumentpanelen kom efter ca 800 mil.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I extremfall kan Adblue förbrukningen vara 6-8% av bränsleförbrukningen ( SCR rening utan DOC och DPF), vanligtvis betydligt lägre %.
Detso mer belastning en motor har desto högre Adblue förbrukning i % av bränsleförbrukningen, husbil mycket hög motorbelastning.

Räkna ut hur många % av bränsleförbrukningen Adblue förbrukningen är.
Då får du en uppfattning om Adblue förbrukningen är rimlig eller ej.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
I extremfall kan Adblue förbrukningen vara 6-8% av bränsleförbrukningen ( SCR rening utan DOC och DPF), vanligtvis betydligt lägre %.
Detso mer belastning en motor har desto högre Adblue förbrukning i % av bränsleförbrukningen, husbil mycket hög motorbelastning.

Räkna ut hur många % av bränsleförbrukningen Adblue förbrukningen är.
Då får du en uppfattning om Adblue förbrukningen är rimlig eller ej.

Bilen tog 13,5 l/ 100 km = 135 l / 1000 km 7% av det är 9,45 l Adblue och den tog bara 6 l så det skall vara så Michael S ?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag får det till att din Adblueförbrukning är 4,4% av dieselförbrukningen. (135 l diesel och 6 l Adblue)
För en hårt belastad motor är det normalt tycker jag.

Man kan inte jämföra Adblue förbrukningen med personbilar, även om det är samma motor i bägge.
Adblue tar bort Nox, Nox bildas vid höga förbränningstemperaturer, hög belastning höjer förbränningstemperaturen.
Hög belastning i detta fall är 1,35 l milen VS 0,55 L milen, husbil/personbil.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Tack Michael S. Jag har kört med fullastad husbil över 5000 kg samt släpvagn efter.
Mvh Ulf
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Min färddator på vår Adria Twin visar en snittförbrukning på 0,79l/mil diesel. Kollade över några Tankningar förra året, så den verkar dessutom visa rätt.
Har inte räknat ut hur mycket urea som går åt, men kom som sagt i alla fall 800 mil på det som följde med bilen.
Får se hur långt jag kommer på det jag pytsade i.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns ju en box att koppla in sen kan man glömma adblue det där ureat måste väl hamna någonstans i slutänden i luften och naturen. Konstigt bilar ska och får pissa men en stackare med prostataproblem har ingen stans att ta vägen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har läst allt det där tidigare innan inlägget, men känner mej inte övertygad men nu är det ju en miljardindustri uppbackad av miljörörelsen som inte har mycket förståndigt folk längre kommer ihåg att ingen lyssnade på professor Georg Borgström när han på 70-talet förutsa allt det som händer i miljön nu.
Tycker bara det är fel i grunden att bota ett grundläggande fel med något som i grunden ska vara bra och säkert i labbtester.
Ungefär som när man får voltaren mot värk i ryggen det blir bättre tillfälligt men så får man ont i magen men då ska man ta losartan osv. i all oändlighet.
Man ska bota felet inte symptomet! Och det ska man göra utan att ha en räknenisse som ser bara ekonomiskt och kortsiktigt på problemet.
Man kan heller inte få en motor renare genom att lägga skatt på den som vissa tror.
Det är inte heller ett stort problem för enstaka husbilsägare som inte kör många mil om året utan bekymren uppstår i åkeribranchen som kör otroligt många mil på ett år och enligt undersökningar har många satt dit en apparat som gör att man inte behöver slå i piss i avgasröret. Googla på det!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Urea har ingen negativ inverkan på miljön, det är ju ett urinämne om används bl.a på flygplatser för att hålla banorna is- & snöfria. Även inom jordbruket används urea i form a urin som gödsel. Inom trädgårdsodling används guldvatten (urin & vatten 50/50) som gödsel för grönsaker, framför allt till tomater.
 
F

F.d. 22252

Guest
I trädgårdsdags vattnar man gränsaker med urin, när de tävlade om bäst solros fick den som pissat på solrosen den upp till stor höjd och storlek snabbt - sen så dog den....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen