• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Hittar inget om AdBlue på HBK och undrar om vi gör fel i att välja en HB som har 2 tankar som ska fyllas på!
BlueTEC innebär att man får en extra tank på 18 liter (OBS! extra vikt) som behöver fyllas på (OBS! på mackar som har AdBlue) vid ca var 3:e tankning (OBS! extra kostnad) med en vätska som renar avgaser och tillför ett plus för miljön. Grejen är den att den nya Euro VI klassningen är på framfart och kommer att gälla fr.o.m. nästa år inom nybils-tillverkning. Ingen aning om vad som händer med miljöskatten för Euro III - V, eller om det blir "lättnader" för Euro VI...

Frågan är:
  • Gör vi rätt eller fel att välja BlueTEC & AdBlue?
  • Har du BlueTEC erfarenhet eller funderingar på Euro VI i framtiden?
 

Bilagor

  • bluetec-particulate-filter-blueprint.jpg
    bluetec-particulate-filter-blueprint.jpg
    110,1 KB · Visningar: 851

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

Tekniken har funnits på tunga lastbilar under minst tre fyra år i usa. Man hade vissa bekymmer i början och några tillverkare klarade kraven utan tillsatser och de blev populära.
Tyvärr står vi nu inför detta också i europa och tekniken finns redan då några fick detta redan för att klara euro5. Det är redan många som har problem med krångel på nuvarande nivå så att vara tidig med nästa steg skulle jag undvika. De första kunderna blir alltid de som får avlusa tidig teknik och det brukar sällan vara kul.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
583
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

Ad-Blue tekniken har funnits på lastbilar i Sverige och Europa i 6-7 år (minst). Så gott som alla mackar där lastbilar tankar har även Ad-Blue så det torde inte vara något större problem med försörjningen.

Mvh / Roland
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

Jag är tveksam till att använda adblue, hur länge håller katalysatorn när man sprutar in urea i den?
Det fryser ju vid -11grader vad ska man göra på vintern koppla ett element till tanken eller hur har man löst det?
Lastbilar körs ju under andra förhållanden.
Själv skulle jag akta mej för att ligga i framkant på utvecklingen det kan mycket väl bli kostsamt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

En sak till!
Vid besiktning kollar man ju om det finns något fel på avgaserna med ett diagnosinstrument kopplat till uttaget i bilen, om man glömt fylla på eller det är något fel på någon givare så kanske inte den blir godkänd?
Ju mindre saker man har ju mindre kan det bli fel på. Sällan fel på ett spett.!
Nej jag röstar inte på det s.k. miljöpartiet eftersom många pålagor försämrar miljön om man räknar på det, sprida urea i naturen via avgassystemet låter inte särskilt naturvänligt, egentligen blir det som att hälla kopiss i bilen. det bidrar dessutom till övergödning om det kommer ut i ren form. Kan kanske grönska runt mackarna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

Tack Bengtic, många bra synpunkter!
Jag surfade lite bland chaffisarnas forum och läste en del kommentarer som har med kyla att göra. Kristaller i AdBlue redan vid -5°C låter inget vidare... Behållaren är tydligen el-uppvärmd och ändå krånglar det vid -11° och lägre så pass mycket så att elektroniken stryper motoreffekten. En del påstår att dieselförbrukning ökar (sanning eller skröna?).
Ska fundera lite mer på Euro 5b+ Gr. III med BlueEFFICIENCY + 7G automat (dyrt). Förbrukningen lär hamna kring 0,8 - 0,9 (för 3,5 ton), vilket kanske inte är så pjåkigt varken ur ekonomi eller miljösynpunkt.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

:)Hei.

Når vi skulle bestille vår nye La Strada Nova våren 2013, kunne vi velge mellom med og uten Ad-Blue teknologi.
Jeg spurte selgeren om han ville sjekke grundig, og komme med en annbefaling på hva vi skulle satse på.

Det endte med at vi bestilte vår Nova uten Ad-Blue systemet til Mercedes, begrunnet med følgende; blandet erfring fra Mercedes lastebil, vinterproblemer, Sprinterchassiet ble 40 kg tyngre med Ad-Blue og vi trenger all den lastekapasiteten vi har. (Og helst litt til):)

Vi valgte 2.2 l, 163 hk, 7-trinns automat med silkemyke gearskift.
Snittforbruk på første tur til Spania i vinter viser etter 11000 km o,96 l/mil,
da med forbruket til Truma diesel luft/vannvarmeren inkludert.

Burde være mulig å komme ned mot 0,9 l/mil ferdig innkjørt, på sommerdekk og uten bruk av luftvarmeren.

Lykke til med valget og god sommer.

Hilsen Regent.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

Har Adblue i vår Audi Q5:a. Första 6-7 månaderna hade vi rätt mycket problem med varningar om att det var fel på systemet. Kom upp info att bilen inte kunde startas om 100 mil, som räknades ner.
Var på verkstaden 5-6 gånger innan de fick ordning på det. Nu har det funkat i 2 år, peppar peppar. Om jag fattade det rätt var vår bil en av de första med systemet och bevisligen var det inte färdigutvecklat. Inte roligt att vara försökskanin..

För vår del är det inget extra jobb. Sitter en 23 liters tank som fylls på vid service.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

Jag har noterat att några säljare i Tyskland anför avsaknad av adBlue som ett försäljningsargument för fabriksnya bilar av årsmodell -13, exempelvis den Phoenix Midi med 4WD som finns på mobile.de. Och det handlar inte om vikten, MB Sprinter med totalvikt 5,3 ton och god lastkapacitet.

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

AdBlue i en stor husbil med tanken inomhus borde fungera klockrent. Dels så kan man ha en stor tank (få tankningar) och uppvärmt (ingen isbildning), då fyller det sin tänkta funktion. I och med Euro VI från nästa år så "drabbar" det oss alla på ett eller annat sätt. Min tanke var att satsa på Euro VI redan i år i samband med nybilsköp, men nu börjar jag tveka om lämpligheten att ha det i en så pass liten HB.
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

Har AdBlue i mina Lastbilar om jag kunde skulle jag valt bort detta. Kladdigt med påfyllning och det finns inte att köpa överallt samt kostar ca, 6 kr litern på mack. Systemets pumpa sätter igen då måste man sära på dessa och rengöra i varmt vatten. Motorn tappar effekt när det blir tomt i tanken bilen orkar knappt uppför en backe. Har även en ny Sprinter V6 med nya automaten den tar en del ad så man får fylla på lite då och då. När motorerna inte blir tillräcklig varma blir förbrukningen liten men när man kör långa sträckor blir det en hög förbrukning. Däremot ser jag ingen höjd Diselförbrukning då nya motorer är snåla.
Kjell.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

Tack för info Kjell, det var konkreta uppgifter! Pratade igår med Hedins säljare som säger att alla transportbilar kommer att ha Euro VI. MB har löst problemet genom AdBlue som också är standard i Sprinter sexa (som din) fr.o.m. i år. Biltillverkare tvingas sänka utsläppen annars blir det saftiga böter per varje gram "föroreningar" över det tillåtna (gäller alla lastbilsfordon fr.o.m. 1/9-15).
Vi har inte bestämt oss ännu, men som det ser ut på sikt, vi har egentligen inget annat val än att anpassa oss till EU's nya krav. Förhoppningen är att det ska bli bättre ordning på AdBlue både när det gäller förbrukning och "kladdighet". Forskar vidare...
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

Den som har tänkt sig lite längre resor med husbilen, alltså utanför Europa, bör nog undvika denna nya teknologi.
Iofs ser jag ofta hur man i annonser för expeditionsbilar poängterar att bilen saknar modern elektronik och går att köra på riktigt undermålig diesel. Även om man inte har sådana planer så är det vad jag hört svårt att hitta AdBlue även på sina håll inom Europa.

aake
 

quist

FD HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Avesta
HBK-Nr
6924
Medlemskap
2022
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

Har kört med ad blue i snart ett år inga problem Som lägst har det varit -25
Mackar med truck diesel har ad blue Inga problem i sverige åtminstonde
Alla tunga lastbilar kör idag med ad blue
Mvh
Ingemar
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

Måste meddela att det till sist blev AdBlue ändå. Om det berodde på nyfikenhet, miljöintresse eller ren "dumhet" (har gjort några sådana under årens lopp), det kan jag inte svara på just nu, tiden får utvisa.
Det var en hel del aspekter och kompromisser (OBS! det handlar om nybilsköp) med både plus & minus på listan. Antalet plus övervägde så nu är det påskrivet och bilen är klar för avhämtning om 2 dagar.

Vi vill tacka Er alla för goda råd & tips och lovar att följa upp händelser kring tankning-kladdighet, kyla-frost, Europa-tillgänglighet och kostnader. Nästa år ska vi ansluta oss till övriga "flyttfåglar" mot varmare breddgrader och då blir det en annorlunda reseskildrings-tråd med tyngdpunkt på "800 mil med AdBlue".
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: AdBlue & BlueTEC teknologi (to be or not to be)

Vi har adblue på våra bussar och vad jag har hört funkar motorerna precis lika bra med vanligt vatten, avgasreningen blir inte alls så bra som tänkt, men men...
 
Toppen