• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AD

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: AD

Arkiv Digital ett släktforskar program som lite då och då har en gratis helg att prova på. Mycket nöje.
 
Senast ändrad:

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Sv: AD

Denna helg är Arkiv Digital gratis 14-15 nov.
Tack snälla för att du skrev det här inlägget. Jag läste det rätt sent söndag kväll men hann gå in och hittade uppgifter som jag sökt jättelänge. Det handlar om min farmor och hennes uppväxt i Ljusnarsbergs församling. Jag är annars uppkopplad på SVAR och de här uppgifterna var inte inscannade där.
/Barbro
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: AD

I dag tog jag ett 2 månaders abonemang på Genline. Jag har inte sett att de har s sent i sina kyrkböcker tidigare. Födda tex. i Ystad ända fram till 1920. Där ittade jag min svärfarsfar med andra födelseuppgifter, så nu blir det att dubbelkolla allt. 2 mån. för 300 kr men man måste beställa senast det 18 nov.
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: AD

Hjälp!!! Jag hittade ju min svärfars pappa, finns på 2140.22.10000 M-hus Ystads Stadsförsam. SCB Vigsel 1898-1920.
De är nr 74. Otto Vilhelm Malmberg och Hilda Olsson men hur går jag vidare jag vet inte var han kommer ifrån bara att de varit i St Johnnes i Malmö. Men där fnns inget som jag kan gå vidare på. Vet någon hur jag ska göra.
 
F

F.d. 50005

Guest
Sv: AD

Hej farmor Anita!
Jag är relativ nybörjare på det här med släktforskning, men kan det inte gå att finna varifrån han kom i St. Johannes kyrkbokföring? Men de finns ju inte på nätet, det blir att ringa eller besöka dem. Bara en tänkbar väg att gå. Lycka till!
/Agne
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: AD

För nåt år sen, så letade jag i Malmö. Det är inte säkert att han finns i St Johannes. Kyrböckerna kan ha slagits ihop och kvarteren bytt församlingsnamn, men jag minns inte hur:confused:
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: AD

Hej Anita!
Har lite uppgifter om Hildas far och mor samt hennes sex syskon. Om Otto Vilhelm vet jag bara att deras vigsel finns noterad i St Johannes också 1909-10-23 på Genline 2757.2.8200. Vill du veta mer om Hilda?
Harry
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: AD

Hej Anita!
Glömde att tillägga att Otto avled 1918-11-19. Eftersom Hilda avled i Ystad 1962-07-12 gissar jag att de ev. bodde där även 1918 varför du skulle se i ev husförhörslängd/död o begravningsböcker i Ystads församlingar.
Harry
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: AD

Hej! Vem är du som har forskat om Hilda? Vad kul att "möta" någon som forskat om samma. Hilda är min mans farmor. Du får gärna skicka vad du har. Jag har också lite om henne men det kan vara kul och se om jag gått rätt.
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: AD

Anita!

Jaghar inte någon annan anledning till att forska om Hilda än att du frågade om hjälp så jag lade ned några minuter för att hjälpa dig!
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: AD

Tack. Jag trodde kanske du var någon avlägsen släkting som vi fick kontakt med på detta vis. Man vet ju inte var haren har sin gång.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: AD

Hej Farmor Anita,
som släktforskare blir det ju så att mysterier är till för att lösas. Jag tror att jag har hittat din Otto Wilhelm Malmberg. På skivan Sveriges befolkning 1900 finns det en Otto Wilhelm Malmberg, född 1883 i Lund. När jag letade vidare på födda i Lund 1883 i AD, så hittade jag en Otto Wilhelm född 6/3 och döpt 8/4. Han är "oäkta". Mamman hette Charlotta Bothilda Svensson, född Möller och hon är änka. Hon bor på 164 B, sid 18 i hfl 1883. Dessutom finns det en anteckning att spinnaren Carl Malmberg (samma adress) erkänner att han "lägrat(?, det är svårläst just här) enkan Charlotta Bothilda Möller under äktenskapslöfte samt vara fader till hennes son Otto Wilhelm samt medgiver att hon kan kyrktagas som min äkta hustru. Den 24/10 1884. signerat Malmberg och bevittnat O Segerberg.
Med släktforskarhälsningar
Karin;)
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: AD

Jag har hittat detsamma som du och jag vet också att Carl Malmberg är född i Norrköping. Sen har jag inte kunnat hitta honom vidare. Ska titta vidare när jag har AD nästa gång. Just nu har jag inget abonemang på något.
Anita
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: AD

Hej igen farmor Anita,
eftersom jag har AD och gillar att leta tänker jag ge dig lite hjälp på traven till nästa gång du tar AD. Carl Johan Malmberg är född 28/12 1844 i S:t Olai i Norrköping (Norrköping S:t Olai C1:10, s 33), Föräldrarna är brandvakt Per Jonsson Malmberg och Lovisa Hellgren . Per Jonsson är född 5/10 1808 i Västra Vingåker och Lovisa Hellgren 23/1 1810 i Björsäter (Norrköping S:t Olai A1:39, s 222), Per Jonsson hittar jag vidare i Västra Vingåker i Södermanland (Västra Vingåker C:6, bild 98) och hans föräldrar är Jon Carlsson och Ana Jonsdotter i Marsjö. Enligt Sveriges befolkning 1890 finns det 3 församlingar som heter Björsäter, Östergötland, Skaraborg samt ??. I Björsäter Östergötland finns det en Lovisa född 27/1 1810 på Blomtorpet med föräldrarna livgrenadjär Anders Hellgren och Catharina Johansdotter (Björsäter C:3, s 117). Det är förmodligen hon som är mor till Carl.
Hur sedan Carl tar sig till Lund o.s.v. är ju lite letande i sig, men det tänker jag inte göra.
Vänligen
Karin;)
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: AD

Tack snälla nu kan jag gå vidare. Jag hade ju kommit fel för länge sedan på Otto. var nere på början av 1700 talet när jag upptäckte det. Det blev att ta nya tag. Än en gång tack för hjälpen
Anita
 
Toppen