• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ad blue

TompaPia

HBK Medlem
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
31508
Medlemskap
2025
Hej,

Vi stannade husbilen (Fiat årsmodell 2021) på campingen - slog på tändningen och skulle dra ner stödbenen - då kom det upp en varning check engine ad blue emission high. När vi skulle åka ifrån campingen så kom varningen upp igen - när vi startade motorn så kom det ytterligare varning / info...kan bara åka 35 timmar innan "bilen stannar el begränsad körning (kom inte ihåg). När vi körde iväg försvann info i övre displayen och en gul lampa lyste på nedersta displayen. Efter en stunds körning försvann den gula lampan...vet någon vad som hänt?

Stefan59

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Fick besked på en Fiat verkstad i Orsa att bilen ska stå med tändningen på minst 1 minut efter påfyllning innan man startat och kör vidare. Annars kunde man få just dom symptomerna som du har. Som jag fattade så händer det bara om man kör tills lampan tänds för att det är dags att fylla på.

Fritidsfantasten

HBK Intresserad
Kommun
Örebro
Tyvärr så krånglar detta system extremt ofta, och det är dyrt att laga även om delarna köpes in begagnat. En bekant programmerade nyss bort funktionen i styrmodulen för att slippa huvudvärken. Eller, rättare sagt så demonterade han modulen och skickade iväg den till en firma i Sverige, därefter var det plug-n-play när den ankom åter. Att själv programmera bort systemet kräver en diagnostikverktyg och laptop med mjukvara, vilket uppgår till en relativt hög kostnad som inte går att rättfärdiga vid enskilda projekt.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Tyvärr så krånglar detta system extremt ofta, och det är dyrt att laga även om delarna köpes in begagnat. En bekant programmerade nyss bort funktionen i styrmodulen för att slippa huvudvärken. Eller, rättare sagt så demonterade han modulen och skickade iväg den till en firma i Sverige, därefter var det plug-n-play när den ankom åter. Att själv programmera bort systemet kräver en diagnostikverktyg och laptop med mjukvara, vilket uppgår till en relativt hög kostnad som inte går att rättfärdiga vid enskilda projekt.
Det är dessutom olagligt att programmera bort funktionen.

Vad betyder "Tyvärr så krånglar detta system extremt ofta"? Det rullar väldigt många fordon med fungerande AdBlue-system. Och många mil blir det. Jag påstår inte att det är problemfritt men det är som alltid felen man hör talas om.

Själv har jag snart kört 8000 mil med min husbil som har AdBlue. Utan problem. Men det uttalandet får jag kanske snart äta upp.

Senast ändrad:

TompaPia

HBK Medlem
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
31508
Medlemskap
2025
Det som är frustrerande är dels att de de olika sensorerna,NOX mm är så känsliga, och dels så otroligt långa leveranstider för dem att hämta hem dessa delar (restar)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej,

Vi stannade husbilen (Fiat årsmodell 2021) på campingen - slog på tändningen och skulle dra ner stödbenen - då kom det upp en varning check engine ad blue emission high. När vi skulle åka ifrån campingen så kom varningen upp igen - när vi startade motorn så kom det ytterligare varning / info...kan bara åka 35 timmar innan "bilen stannar el begränsad körning (kom inte ihåg). När vi körde iväg försvann info i övre displayen och en gul lampa lyste på nedersta displayen. Efter en stunds körning försvann den gula lampan...vet någon vad som hänt?
Kan du ha varit väldigt snabb att börja köra ner stödbenen? Då kan det bli så att bilen uppfattar att det är låg spänning på startbatteriet, och det gillar systemet inte.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är ju lite olika, avgasreningsgarantin upp till 8000mil är ju ett lagkrav på alla bilar som säljs via de ordinarie kanalerna i Sverige.
Maskinskadeförsäkringen ingår ofta i försäkringen upp till ca 10000mil men är en försäkring som man betalar själv och som kan saknas helt, eller se annorlunda ut beroende på bolag och överenskommelse.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Så är det, men skulle jag kunna välja mellan till vem jag riktar ett krav skulle jag starta med försäkringsbolaget. Sen kan dom så klart peka på avgasreningsgarantin. Jag kan det inte men har sett att Fiat har en del Adblue fel som Fiat anser beror på överfyllning av tanken. Då kommer dom att anse att det är ett handhavande fel och sannolikt inte betala.

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Så är det, men skulle jag kunna välja mellan till vem jag riktar ett krav skulle jag starta med försäkringsbolaget. Sen kan dom så klart peka på avgasreningsgarantin. Jag kan det inte men har sett att Fiat har en del Adblue fel som Fiat anser beror på överfyllning av tanken. Då kommer dom att anse att det är ett handhavande fel och sannolikt inte betala.
Avgasreningslagen är ingen garanti utan en lag. 2011:318.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Hur går det till att "överfylla" en AdBlue tank?

När jag fyller min så slår pumpen av automatiskt när det är 100%, skulle jag då försöka att tvångsfylla så hamnar det utanför tanken, min rymmer "bara 100%" :rolleyes:

Toppen