• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC'n höll bara 3900mil fy va kass .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sitter nere i Kroatien/Pula på StojaCamping och färden gick väl bra föruom att ACn pajade i Tyskland och bilen har bara gått 3900 mil och är inte det rätt dåligt ?
Men men varmt å gott är det och vi har ju bodelsACn när vi står på camping .
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: AC'n höll bara 3900mil fy va kass .

Hej Bengt-Åke!

Alltid lika roligt att vara till hjälp. Kul att det inte var något värre (dyrare) fel.

Vi sitter just nu på Camping Pila i Punat på Krk. I år har dom fått till ett rktigt bra trådlöst nätverk. Tidigare fick man ta med datorn till receptionshuset.

Ha de gott på, er nu lite kallare hemresa.
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: AC'n höll bara 3900mil fy va kass .

Hej

Nu har jag varit och kollat och det var bara att fylla på, inget läckage eller fel.
Fick veta att det kan läcka ut under vintern pga att axlarna i pumpen krymper lite vid kyla
och det blir lite otätt. man kan få fylla på vart annat till tredje år.

Kostnad 1000kr för provtrycking och på fyllning

Mvh Mats
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AC'n höll bara 3900mil fy va kass .

Etterfylling av AC er "big business" spesiellt på personbiler, nesten som reparasjon av småskader på frontruter. 2 til 5 år mellom hver påfylling avhengig av bruksmåte, alle slipper ut litt kjølemiddel hele tiden ved endringer i temperatur.
 

ChalleW

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2024
Sv: AC'n höll bara 3900mil fy va kass .

Min AC stannade efter 2 timmars STAU norr om Kassel i fredags. Sitter en smal "burk" (typ tändspole) till höger i min Hymer (Fiat) som läckt ut olja. Trodde inte det fanns olja i AC systemet!!
Är det denna "burk" som är kompressorn? Förmodar att det kostar en slant att byta. Någon som har en prisuppgift?

/Challe
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: AC'n höll bara 3900mil fy va kass .

Min AC stannade efter 2 timmars STAU norr om Kassel i fredags. Sitter en smal "burk" (typ tändspole) till höger i min Hymer (Fiat) som läckt ut olja. Trodde inte det fanns olja i AC systemet!!
Är det denna "burk" som är kompressorn? Förmodar att det kostar en slant att byta. Någon som har en prisuppgift?

/Challe

Kolla om försäkringen på bilen gäller ac. Det gör det med Dina-försäkringar...
Hoppas man får ersättning om det händer....
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: AC'n höll bara 3900mil fy va kass .

Fyllde min AC i Tyskland och då sade han som fylde att det var vanligt på S bilar att ACn inte funkade eller gav upp i D. Varför??? Vi kör inte ACn under 6månader och då rinner oljan ner i botten på kompressorn så att den inte tätar och sedan blir det små läck under vinter och vips så är det för lite R134 i systemet. Vi fyllde för 70 Euro sedan funkade allt igen.
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: AC'n höll bara 3900mil fy va kass .

Jag fick tipset för några år sedan att med jämna mellanrum starta upp AC:n, bara för att olja och kylmedel skall cirkulera.

//

Bosse
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: AC'n höll bara 3900mil fy va kass .

Kör upp värme i kupen och sätt sedan reglaget på AC och recirkulation så startar ACn.

Problemet som uppstår att inte köra ACn regelbundet är att det bildas rost/oxid på axeln i kompressorn som kryper in under tätningsringen vid remskivan. Detta eftersom inte axeln snurrar så oljan som finns i köldmediet når tätningen. Då läcker gasen ut.
Efter påfyllning av köldmedie så kan oxiden nötas bort av rotationen, men många gånger har tätningen skadats så köldmediet läcker ut igen.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: AC'n höll bara 3900mil fy va kass .

Min Plåtis har gått 9000 km och fortfarande inga problem med ACn. Läst i instruktionsboken att köra ACn minst 10 min varje månad, även på vinter.
(Fast jag befinner mej aldrig i Sverige då.)

Ska be nån i Italien kolla den, bara för säkerhets skull. Så jag tackar för alla goda råd ang. AC. (Italien är nästa land jag ska till, vilken dag som helst.)
 
Toppen