• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ackumulatortank

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Hej!
Är det någon som har en inmonterad ackumulatortank i vattensystemet och i så fall vilket fabrikat på tank är det?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ackumulatortank

Om du stänger av pumpen och tömmer varmvattenberedaren helt via dräneringskranen och sedan startar upp pumpen igen så fungerar beredaren som ackumulator/expansionskärl. Se bilens bruksanvisning.
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Ackumulatortank

Jag föreslår satt du installerar en hydrofor med skiljevägg mellan vatten och gas ex Kamas tryckackumulator K06-22. Att använda varmvattenberedaren som hydrofor måste betraktas som en tämligen kufisk åtgärd, dels övergår ju luften snart till vattnet och då är funktionen borta, dels köper man väl inte en varmvattenberedare för att ha som hydrofor?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ackumulatortank

Så här är det ordnat i min resebil:

Rostfri varmvattenberedare 50 l. 3 uppvärmningsalt.: gaspanna, elpatron 220V, 1,5 kw eller motorn.
Vattenburen värme med konvektorer.

Mycket praktiskt. Beredaren finns nog bara i ett exemplar.

Jappe
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ackumulatortank

................................ Att använda varmvattenberedaren som hydrofor måste betraktas som en tämligen kufisk åtgärd, dels övergår ju luften snart till vattnet och då är funktionen borta, dels köper man väl inte en varmvattenberedare för att ha som hydrofor?

Det fungerar alldeles utmärkt i min Cartago. Tänkte också först skaffa ett expansionkärl när pumpen började hacka. Efter att ha läst manualen på nytt och följt instruktionen så fungerar varmvattenberedaren perfekt som expansionskärl.
 

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Sv: Ackumulatortank

Gunnar du skrev att jag skulle läsa i instruktionsboken. Vi har köpt vår HB nyligen varför jag inte hunnit gå igenom all dokumentation än. Kan du möjligen ge mig en hint om var det står om varmvatten beredaren som ackumulatortank.

Göran
 
Toppen