• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Acceptabel bränsleförbrukning

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Jag har nyligen utrustat min Renault Master med en sk. "Trimbox". För att kontrollera bränsleförbrukningen efter montaget så tankades bilen fullt samt all "sommar/semesterutrustning" kvar i bilen, men färskvattentanken tom. Vägning (Gasklockan Göteborg)totalvikt vid avfärd 3440 kg (tillåten 3900).
Bilen kördes tur och retur från Floda i VA. Götaland till Ullared via Göteborg, Varberg, alltså motorväg samt från Varberg till Ullared blandad/kuperad färdväg. Hastigheten mättes med GPS och var på motorvägen 110 km/tim och 70 respektive 80 på övriga vägar.
Körsträckan blev totalt 254 km och förbrukat bränsle uppmätt efter tankning vid hemkomst 25,1 liter. Detta ger en bränsleförbrukning av
0,988 liter/mil. Jag tycker det är en acceptabel förbrukning körd hastighet och vägd totalvikt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Acceptabel bränsleförbrukning

Gjorde du något motsvarande prov före trimningen? Förändring?

aake
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Acceptabel bränsleförbrukning

Gjorde du något motsvarande prov före trimningen? Förändring?

aake

Före monteringen så har jag bara avläst färddatorn som visat en genomsnittlig bränsleförbrukning på 0,97 l/mil. Nu har jag ju mer power i motorn (170 hk mot tidigare 147 hk och bättre vrid) så jag måste säga att jag är nöjd med resultatet.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Acceptabel bränsleförbrukning

Enligt din bskrivning tycker jag att soppaförbrukningen verkar normal oavsett chip eller inte! En tankning är dock för lite för att dra slutsatser av och jämföra mot(?)! Felmarginaler finns bla i att man inte vet om får fullt med soppa i tanken med avseende på bilens lutning-luftfickor/tankmunstyckets känslighet, mm.

Vad avser soppaförbrukning så finns många tunga påverkansfaktorer som t.ex med-/motvind, backighet, trafikförhållanden, regnblöt vägbana eller inte, luftfuktighet-temp och hur du är som förare kan påverka upp till 30%. Det är bara en del av de faktorer som också kan påverka drivmedelsförbrukningen (utöver chippet).

Körde en chippad Hobby 750-03 på 4,5 ton under åren 2004-09, märkte ingen påverkan alls betr min förbrukning (jämfört med 2003). Kollade min förbrukn med totalt tankade liter/körda mil/år och fick då fram ett snitt på ca 1,0 lit/mil varje år. Möjligen bidrog chippet positivt till att jag ökade medelfarten något och växlade något lite mindre!

2008/9 fick jag dock mycket svårindikerade "hoppande/flytande" motorproblem som till slut visade sig bero på chippets elektronik! Fiats verkstäder, andra "förståsigpåare" och jag själv kom ingen vart med sin felsökning, felkoder funkar inte för externa chip, felet upphörde i och med att chippet togs bort!

110km/h med husbil(?), ja det kostar alltid en del att "ligga på topp men har man bråttom med husbil så har man, vid 90/95 km/h så skulle du nog komma ner i trakten av 0,8 lit/mil!
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Acceptabel bränsleförbrukning

Enligt din bskrivning tycker jag att soppaförbrukningen verkar normal oavsett chip eller inte! En tankning är dock för lite för att dra slutsatser av och jämföra mot(?)! Felmarginaler finns bla i att man inte vet om får fullt med soppa i tanken med avseende på bilens lutning-luftfickor/tankmunstyckets känslighet, mm.

Vad avser soppaförbrukning så finns många tunga påverkansfaktorer som t.ex med-/motvind, backighet, trafikförhållanden, regnblöt vägbana eller inte, luftfuktighet-temp och hur du är som förare kan påverka upp till 30%. Det är bara en del av de faktorer som också kan påverka drivmedelsförbrukningen (utöver chippet).

Körde en chippad Hobby 750-03 på 4,5 ton under åren 2004-09, märkte ingen påverkan alls betr min förbrukning (jämfört med 2003). Kollade min förbrukn med totalt tankade liter/körda mil/år och fick då fram ett snitt på ca 1,0 lit/mil varje år. Möjligen bidrog chippet positivt till att jag ökade medelfarten något och växlade något lite mindre!

2008/9 fick jag dock mycket svårindikerade "hoppande/flytande" motorproblem som till slut visade sig bero på chippets elektronik! Fiats verkstäder, andra "förståsigpåare" och jag själv kom ingen vart med sin felsökning, felkoder funkar inte för externa chip, felet upphörde i och med att chippet togs bort!

110km/h med husbil(?), ja det kostar alltid en del att "ligga på topp men har man bråttom med husbil så har man, vid 90/95 km/h så skulle du nog komma ner i trakten av 0,8 lit/mil!

Hej och tack för intressanta och viktiga kommentarer. Faktum är att jag gjorde testen med tanke på att jag ville veta förbrukningen om jag utnyttjade gällande fartgränser optimalt. Det bör påpekas att jag dessutom körde med farthållaren hela tiden där det var möjligt. Jag tror också att jag kan komma ner till 0,8 +, om jag sänker farten till 90/95.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Acceptabel bränsleförbrukning

Har du möjlighet att även nollställa trippmätaren vid hastighetsmätaren samt trippmätaren i GPS en.
Min skiljer 200 meter på 10 mil men då har jag ökat rullomkretsen med nästan 7% för att få den väldigt missvisande hastighetsmätaren att stämma lite bättre.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Acceptabel bränsleförbrukning

Har du möjlighet att även nollställa trippmätaren vid hastighetsmätaren samt trippmätaren i GPS en.
Min skiljer 200 meter på 10 mil men då har jag ökat rullomkretsen med nästan 7% för att få den väldigt missvisande hastighetsmätaren att stämma lite bättre.

När jag gjorde testet så använde jag bilens trippmätare för att mäta vägsträckan och GPS för hastighet. Jag kan nollställa trippmätaren vid hastighetsmätaren, men har inte kunskapen att fullt utnyttja alla finesser i GPS varför jag bara använder den för att läsa hastighet vid körning samt programmera resmål . Jag kommer att förkovra mig i användandet av min GPS.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Acceptabel bränsleförbrukning

Har du möjlighet att även nollställa trippmätaren vid hastighetsmätaren samt trippmätaren i GPS en.
Min skiljer 200 meter på 10 mil men då har jag ökat rullomkretsen med nästan 7% för att få den väldigt missvisande hastighetsmätaren att stämma lite bättre.

På vår Fiat 2,3 2011 visar vägmätaren mindre än 1% för långt jämfört med gps, däremot visar hastighetsmätaren ca 6-7% för mycket.
Det går alltså inte att få både värdena rätt genom att ändra hjuldiametern.

(200m på 10 mil är bara 0,2% fel)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Acceptabel bränsleförbrukning

På vår Fiat 2,3 2011 visar vägmätaren mindre än 1% för långt jämfört med gps, däremot visar hastighetsmätaren ca 6-7% för mycket.
Det går alltså inte att få både värdena rätt genom att ändra hjuldiametern.

(200m på 10 mil är bara 0,2% fel)
Hej! Om du kört och gjot din jämförelse på en vägsträcka med backar och kurvor, så vill jag nog tro att din bils vägmätare visar en mer korrekt körsträcka än vad din GPS gör.

Vanliga GPS-er mäter enbart färdvägen på "samma jordplan" utan hänsyn till backar (och ev kurvor/beroende på fart) som gör verkligt körd väg längre (tänk dig att ett krokigt snöre jämfört med ett rakt som blir kortare). Detta påverkar även farten, fartfelvisning för bil i orginalskick rör sig oftast om ca 4 högst 5km/h för mycket vid ca 70-90km/h (gäller de flesta bilar)!
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Sv: Acceptabel bränsleförbrukning

Det krävs bara lite enkel matematik för att komma fram till att avståndsmätningen påverkas ytterst lite av vägens lutning.
!0% lutning vilket är ganska ovanligt i Sverige ger ca ½ % fel. Skillnaden mellan nya och halvslitna däck ger betydligt större fel.
 
Toppen