• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ac

F

F.d. 13173

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato II
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TDI
Årsmodell Chassie: 1995
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: B584
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1995
Ämnesområde: Ospecificerat
Kan jag montera en Dometic freshligt 1600 i takluckan 500x800mm den ligger ca 500mm
bakom förardelen.En aluminium plåt över luckan för att få ner hålet till 400x700mm.
Tanken är att driva den under färd med en DC-KIT. Är det genomförbart.Bilen är en Hymer B584 1995.:)

casa diva

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2026
Hej!
Jag försökte driva en Dometic B2200 med en inverter på samma sätt som du tänkte dig men det gick inte i min Fiat Ducato 2002 trots 130A generator på motorn. Teoretiskt skulle det gå men sammanlagda förbrukningen av allt annat under färd (tändsystem, halvljus, baklyktor, fläkt osv) är så mycket mer än man anar. B2200 skall enligt spec dra c:a 4 + 75 A i kylläge dvs ung detsamma som din AC men det gick som sagt inte. Den drog sakta men säkert ur batteriet som var på 100Ah och efter några få timmar var det stopp! Jag skulle ha behövt en generator på c:a 200A för att klara det hela. Den måste dessutom vara vattenkyld för att klara sig i det trånga och varma motorrummet! Svårt att fixa även med alla de kontakter jag har inom bilvärlden.
Gör en noggrann mätning av övriga förbrukare under färd innan du går vidare. Går att göra med t ex en tångamperemeter och litet fix.
Å andra sidan är det ju trevligt med en AC när man har 'landström'.
Lycka till.
casa diva

casa diva

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2026
Hej igen!
Glömde säga i mitt svar att du bör kolla verkningsgraden på invertern också. En del tillverkare anger verkningsgrader över 90%, men det måste man nog kontrollera.
Lycka till igen
casa diva

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Jag är också tveksam till att motorns generator kan ge så hög ström som ac:n behöver. Kolla hur mycket ström ac:n drar (kanske runt 80 ampere) och kolla hur mycket generatorn kan ge som max.

Generatorn ska dessutom ge ström till bilens lampor. Dessa drar bortemot 15 ampere tillsammans. Till detta kommer även laddning av batterierna, fläkt osv som kan bli åtminstone 20 ampere.

Strömmen i ampere räknar du som effekten i watt dividerat med spänningen i volt.

Om ac:n drar 1000 watt, med 12 volt blir strömmen 83 ampere.

F

F.d. 13173

Guest
WillyPe skrev:
Jag är också tveksam till att motorns generator kan ge så hög ström som ac:n behöver. Kolla hur mycket ström ac:n drar (kanske runt 80 ampere) och kolla hur mycket generatorn kan ge som max.

Generatorn ska dessutom ge ström till bilens lampor. Dessa drar bortemot 15 ampere tillsammans. Till detta kommer även laddning av batterierna, fläkt osv som kan bli åtminstone 20 ampere.

Strömmen i ampere räknar du som effekten i watt dividerat med spänningen i volt.

Om ac:n drar 1000 watt, med 12 volt blir strömmen 83 ampere.

Freshligt 1600 har i förbrukningskylläge 620w .teoretiskt borde det fungera vad tror du.Tack för hjälpen

F

F.d. 13173

Guest
casa diva skrev:
Hej!
Jag försökte driva en Dometic B2200 med en inverter på samma sätt som du tänkte dig men det gick inte i min Fiat Ducato 2002 trots 130A generator på motorn. Teoretiskt skulle det gå men sammanlagda förbrukningen av allt annat under färd (tändsystem, halvljus, baklyktor, fläkt osv) är så mycket mer än man anar. B2200 skall enligt spec dra c:a 4 + 75 A i kylläge dvs ung detsamma som din AC men det gick som sagt inte. Den drog sakta men säkert ur batteriet som var på 100Ah och efter några få timmar var det stopp! Jag skulle ha behövt en generator på c:a 200A för att klara det hela. Den måste dessutom vara vattenkyld för att klara sig i det trånga och varma motorrummet! Svårt att fixa även med alla de kontakter jag har inom bilvärlden.
Gör en noggrann mätning av övriga förbrukare under färd innan du går vidare. Går att göra med t ex en tångamperemeter och litet fix.
Å andra sidan är det ju trevligt med en AC när man har 'landström'.
Lycka till.
casa diva

B2200 har Förbrukningkylläge 910w Freshligt har 950 w Freshligt 1600 har 620w teoretiskt ska det fungera på 620w unde färd.Tack för hjälpen.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
jeo26 skrev:
B2200 har Förbrukningkylläge 910w Freshligt har 950 w Freshligt 1600 har 620w teoretiskt ska det fungera på 620w unde färd.Tack för hjälpen.

Med den som drar 620 W blir det 52 ampere. Till detta kommer annan förbrukning på åtminstone ca 40 ampere. Summan blir då ca 90 ampere.
Om generatorn kan ge 130 ampere, som Casa Divas, så blir det ju god marginal. Men frågan är om generatorn tål att belastas med detta kontinuerligt utan att bli överhettad. Jag vill nog sätta ett frågetecken för det. Kolla med någon bilelektriker om de vet.
Men tänk på att om du kör motorn på tomgång så räcker inte generatorn till att ge så hög ström, då drar det ur batteriet istället. Och det går ganska fort med så stor ström.

Toppen