• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Ac o fläkt

Motalajanne

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
31180
Medlemskap
2022
I mitten av panelen sitter det två knappar AC o fläkt. Ingen av dom verkar eller lyser. Tips
 

Bilagor

  • IMG_20210525_145009.jpg
    IMG_20210525_145009.jpg
    4,8 MB · Visningar: 38

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Om du har fläkten på läge 1 och uppåt så borde den vänstra lysa
och fungera om detta är AC-knappen på din panel.
Den högra kan vara för extra fläkt som man har på vissa buss modeller. Men din knapp kan ha
annan funktion.
Bilden skulle ha varit tagen så att man ser hela panelen för att kunna ge dej ett
bättre svar på din fråga.
 

Motalajanne

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
31180
Medlemskap
2022
Om du har fläkten på läge 1 och uppåt så borde den vänstra lysa
och fungera om detta är AC-knappen på din panel.
Den högra kan vara för extra fläkt som man har på vissa buss modeller. Men din knapp kan ha
annan funktion.
Bilden skulle ha varit tagen så att man ser hela panelen för att kunna ge dej ett
bättre svar på din fråga.
Nu ser an hela panelen
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej, jag har lite annorlunda reglage, men vet att AC:n ej går igång om inte reglaget är satt på minst 1-läget (eller högre) på våran Fiat 250 maxi från 2009, är din en Fiat också? vilken typ och årgång? så kanske man kan hitta manual

Om inte fläkten ens går kan det vara en effekt resistor som gått sönder, det hände på min tidigare Fiat 244, och kanske detta gör att inte AC:n kan startas?
1622053168573.png

Mvh
Anders
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
I det där läget som dom står i nu borde AC:n fungera.
Har bilen AC i förardelen? Kan ju vara någon som hittat panelerna på
en skrot och gillade trä mönstret. Då finns ju ingen funktion på strömställarna
om du inte har AC i förardelen.

Resistorn är ju kopplad till vredet för fläkten. Knappen kan vara för extrafläkt i baksätet på en buss
modell.

Vi har lika bil som dej. Jag kan kolla i morgon om jag hittar förklaringen
till knapparna i handboken om du inte hittar boken på nätet.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej,
På min Fiat Ducato 244, från 2006 satt effekt resistorn under handskfacket på passagerare sidan, den satt nära själva fläkten med tanke på att den skulle bli lite nedkyld, kolla kontakten till den och helst ohm-mät med multimeter de olika anslutningarna på själva resistorn, har för mig, men kommer inte ihåg exakt om en pinne hade +12V och de övriga gick till läge-1,2 o 3

Förresten glömde jag att fråga om du kollat säkringarna? satt också i närheten på passagerare sidan.

Mvh
Anders
 
Toppen