• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AC-kompressor fiat Dethleffs (Ducato) 244 -05-06.

matj

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
37701
Medlemskap
2025
Hej! Jag har en fråga om någon bytt kompressorn till ovanstående husbil. Idag sitter det en Sanden SD7V16 model no: 1178 som är skuren. Det verkar finnas en uppsjö av fabrikat på ersättningsvaror och alla har olika data. Är det någon som kan rekommendera något fabrikat som är jämförbart med den befintliga?
mvh Mats

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026

matj

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
37701
Medlemskap
2025
Hej Tony tack för svar!
Jag har tittat och min har ett till nummer: 5343607524. Min fundering är hur viktigt cylindervolymen påverkar kylan, det verkar vara olika på de jag kikat på. Jag ska kolla upp ditt förslag och se fler detaljer.
mvh Mats

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Gå in på typ autodoc eller trodo och fyll i din bils uppgifter så får du fram flera ac kompressor som kan passa på din bil... Glöm inte att spola rent systemet om kompressorn har skurit, och sen behöver du också ett nytt filter.

Jag är inne på min tredje kompressor :swoon:

matj

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
37701
Medlemskap
2025
Hej Muskatten och tack för svar!
Har tidigare kollat på de sidor du hänvisade till och för att inte behöva byta för ofta söker jag något fabrikat av eftermarknads kompressorer som nån kan rekommendera. Kanske det inte är lång livslängd på dessa med tanke på att du bytt tre.
Spolning och filterbyte kommer att ske av verkstad så snart jag fixat en kompressor.
mvh Mats

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Du skall ju ha en sådan kompressor som du har nu. Chansa inget på att ändra volymer mm
det kommer aldrig att bli bra.
Varför kan du inte ha en Sanden? De är ju en av de större tillverkarna av kompressorer.
Du kan ju lika gärna köpa en begagnad bara du vet hur den hanterats av skroten.
Ligger den på lager ute i en fuktig lada skulle jag låta bli.
Ligger den inomhus med alla pluggar på är den ett bättre köp.

matj

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
37701
Medlemskap
2025
Hej Tony!
Självklart att jag sökt efter Sanden, det är mitt första alternativ, men inte lyckats hitta nån i Sverige. i USA finns de att få tag på till bra pris men frakttiden är för lång. De övriga jag tittat på är "typ Sanden". När sökområdet utvidgades till begagnade Sanden, fick jag upp en i Falun, vilket är nära, men den är från 2002 och kanske inte den lämpligaste.
mvh Mats

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Hm Har dom ingen på Demia i Ludvika. Dom hade ju allt en gång i tiden. :)
Kanske lite dumt att köpa en -02:a men har den gått lite mil och varit lagrad en kortare tid på rätt sätt
så skulle jag inte tveka om priset var rätt och att det är rätt modell.
Atracco Hedemora brukar också ha massor av delar och dom är trevliga att ha att göra med.
Det går att efterlysa delar också och dom har ju många skrotar i Swe.

Toppen