• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ac i husbilen

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Jag har en Fiat Autoroller 1999. Jag vill gärna installera en AC i min husbil. Men jag har ingen aning om vad jag ska ha och hur mycket det kostar. Jag vill ju också kunna ha den igång när jag kör om det nu går. Jag bor i Falun så om det blir aktuellt så vem här kan göra ett sånt jobb. Sedan har jag funderat på att sätta på solceller också och vad kostar det?

Med vänlig hälsning Christer
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kollade upp en takmonterad AC för något år sedan. Har för mig att priserna låg i trakten 25 000. Tänk på vikten också. Den väger 25-30 kg och sitter högt (på taket).

Alla AC för husbilar går på 230V och drar ca 600W och uppåt. Att ha den igång när du inte står vid elstolpe är inte att rekommendera. Kan fungera kortare stunder (mindre än en timme) med en ordentlig omgång LiFePO4 batterier och en rejäl inverter.

MVH
Hans
 
Toppen