• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ac i bodelen

kul på hjul

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2024
Vi har en Chartagoo c-line 4.9
Vi får inte tillräckligt med kyla fram till sittgruppen, den kyler i stort sett till området vid toa,dusch.
Är det inte bättre än så eller gör vi något fel.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Det är Dometic B 2200
Årsmodell 2018
Ok, jag har föregångaren 2100 och där finns en låsbar spak som man skjuter på och då fördelar kylan fram/bak. Detta om nu problemet var så enkelt. Du har inte någon effektbegränsare (på fjärren eller agg) så du inte får full fart. Det låter ju en del på max.
Vår har hållt 19-20° nu i helgen (Pilote G740 -17). Kanske inte djupgående hjälp då jag har föregångaren. Har den funkat bättre innan?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har en Chartagoo c-line 4.9
Vi får inte tillräckligt med kyla fram till sittgruppen, den kyler i stort sett till området vid toa,dusch.
Är det inte bättre än så eller gör vi något fel.
Antar att den är monterad i luckan över sängarna, toa/dusch avgränsar området framåt, så full kyla i hela bilen är svårt att få,har själv en liknande bil har funderingar på att montera AC i området utanför toa ,ta upp nytt hål, då kan man styra luften bättre framåt/bakåt samtidigt som du kan avskärma bakre området under natten och inte kyla hela bilen.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Missade kanske att din satt baktill.
Jag har min helt i mitten (över köket-queensbädd) för att kunna styra den optimalt och det fungerar perfekt. Nymonterad från början.
 

nilaav53

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
18832
Medlemskap
2024
Vi har en Carthago chic C-line 5.0 2018 med en Dometic acc monterad precis utanför toadörren. Med en spak kan man ändra riktningen på luftströmmen och det fungerar ganska bra även om det inte blir exakt lika mycket kyla vid förarplatsen som vid köket.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är väl ingen som köper en sk. luftkylare med vatten?
Den fejkar bara kyla det blir fuktigare luft vilket gör att kroppen har svårt att svettas, finns det någon kall yta så kondenseras fukten där och kan skapa fuktproblem.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
I våran ”nya” bil från 2018, så sitter det en Dometic AC.
Det är första gången som vi har en bodels AC, men tycket den inte fungerar som den skall.
Kyler inte alls om man kör på automatik, fläkten går för fullt men ingen kyla
Ställer jag fläkten på min, då kommer det kall luft men ljudnivån är ganska hög när kompressorn startar, skall det vara så här?

Tacksam för feedback
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
De bullrar rätt bra de där maskinerna. Hörs extra väl i en husbil med bara några cm isolering från kompressorn.
Om den blåser kallt på lågfart men inte på högfart så är det antingen för varmt i bilen och för liten Ac eller att den har lite dåligt med köldmedium.
 
Toppen