• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ac i bodelen

F

F.d. 15874

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato 2,8 jtd
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 jtd 127 hk
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: Elnagh Big Marlin
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej!
min Ac i bodelen blåser inte varmt när jag har vridit vredet till det varmaste, det kommer bara ljummen varmluft,änndå så skall det enl buksannvisnningen bli från +18-+40 grader,hade den på i helgen i flera timmar men så värst varmt blev det inte,den sista turen som vi gjorde i mitten av oktober så stod vi på stolpe och då blev det hur varmt som helst innom loppet av bara några minuter efter jag hade satt igång den.

Hbk 891/per

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Du har ingen effektvakt på den som känner av ev. annan strömbelastning på nätet och på så sätt inte kör igång på högsta effekten .
Jag förmodar att du har kollat alla säkringar så dom är hela för det bör ju vara separata säkringar till värmeelementet och till fläkten (blåstet) .
På vanliga portabla värmefläktar så sitter det ju en "automat"säkring som får trycka in på själva aggregatet .
Värmetrådarna/slingorna kan ju blivit för varma om tilluften täppts till av ex. snö .

F

F.d. 18590

Guest
Jag tror att det är enklare än så.
Funktionen är väl som med värmepumpar, vilket betyder att värmen fungerar bara med ner till en viss yttertemperatur beroende på kapaciteten på kompressorn. Senast Du provade var det nog kallare än den gång allt "fungerade" i oktober. M.A.O det är säkert inget fel på Din Tak-AC.

En billig värmepump lägger av att leverera värme redan trax under noll grader mot en dyrare som hänger med ner till ca -15/18 grader.

Tak-AC värmefunktionen är bra att ha på nätterna i t.ex. Spanien med 6ah säkringar (900w) då ALDE-pannan ej räcker på steg1 och säkringen ryker i steg2 kräver 10ah (2.400w). Därav varför Truma kan anses som det vettigare alternativet för Tyskarna, då deras vintercamping främst sker på sydligare breddgrader.

Lycka till
Örjan Nordling

Toppen