• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AC, Kylsystem Ac i bildel

MichaelB

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
43808
Medlemskap
2026
HEJ
Jag undra om någon råkat ut för samma problem och ev har något tipps.
Jag har problem med ac i bildelen ,jag får ingen kyla.
Ac kompressorns magnet koppling går och laman i Ac knappen lyser men kylfläkten går ej igång.
Jag har kollat samtliga säkringar till fläktarna alla är hela.
kupé fläkten funkar.
Det ända jag gjort är att jag bytt startbatteri. Den funkade fint sista resan vi gjorde.
Det är en Fiat Ducato (Rapido 9092) 2010

MichaelB

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag rekomenderar at du kontaktar en verkstad som är akrediterad för AC arbeten.
Be dom evakuera och fylla gas och olja i systemet. Troligen kommer allt att funka då.

Varför dådå?
AC system läcker köldmedium genom slangar och koltätningen (i kompressorn) helt naturligt genom åren.

Om det inte finns tillräckligt med köldmedium i systemet, kommer trycket inte att vara högt nog för att det skall fungera.

En evekuering och fyllning kostar ca 1500-2000 kr. Absolut det första att göra i en felsökning på en bil från 2010.

MichaelB

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
43808
Medlemskap
2026
Ja dem blir varma
Jag får ta o kolla upp reläna som du säger.
Jag skulle vilja veta vad/varifrån signalen triggas så att kylfläkten startar om den bara kommer via knappen eller en ECU för ac

M

Toppen