• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC Ford Transit 2007

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
Någon som vet var man gömt lågtrycksventilen till AC.n? Eftersom högtrycksdelen var lätt att hitta upp vid spolarbehållaren så trodde jag att det skulle var enkelt att hitta lågtrycksventilen också men den kanske är gömd bakom någonting?
måste man lyfta och ta bort vänster framhjul för att underlätta ?

Jag fick utmärkta tips av JANKRO, Herbert och HenkeAls när det gällde mitt krånglande kylskåp; kanske är ni också experter på AC?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, tyvärr så vet jag inte riktigt årsmodellen på bilen i filmen, men med tanke på att du inte hittar den blåa porten så kan din bil vara kompatibel med denna placering?


M.v.h. JANKRO.
 

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
Jag letar febrilt på nätet (och har hittat videon du skickat, JANKRO) men detta stämmer inte alls med hur det ser ut i maskinrummet på min bil. Detta verkar vara bensinversionen; inte den dieselmotor jag har.
Jag har försökt följa rören från/till kompressorn men jag är till åren kommen och borde nog inte längre krypa under bilar för att konstatera att ögonen inte heller är som förr. Men mycket av envisheten finns kvar och jag tror att själva påfyllningen vore en enkel historia bara jag kunde hitta rätt ingång…….
 

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
Lågtrycksventilen sticker ut i motorrummet ungefär under ratten.
Någon hade ”gömt” den bakom en (helt onödig) kabelhärva till backkameran. Den sitter, som man förväntar sig, inte alls långt från högtrycksporten
Men svår att hitta när den inte syns.
”Någon” hade inte orkat klippa kabeln till den eftermonterade backkameran till lagom längd utan lämnat säker 6 m i en härva som fästs med buntband.
Nu är AC:n påfylld och kyler som den ska!
 
Toppen