• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem AC fläktproblem

Johan Smedman

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Värmlandsnäs
HBK-Nr
9196
Medlemskap
2023
Som många andra har jag haft problem med att fläktmotståndet gått sönder vilket resulterat i att fläkten endast kan köras på full effekt (läge 4). Detta började i fjol och efter byte av två motstånd så lurade mekanikern ut att själva fläkten gick trögt och genererade värme vilket gjorde att motståndet gick sönder. Fläkten är nu bytt och motståndet håller.
Men det var inte nog med detta... Ibland kom det en vit, luktfri "dimma" ur inblåsen på instrumentpanelen. Jag är nu i Norge på semester med temperaturer runt 30 grader och nu har "dimman" kommit tillbaka. Skillnaden mot i fjol är att nu fungerar fläkten som den ska.

Är det någon av er som upplevt något liknande? Kan det vara kondensvatten som droppar på något varmt och skapar denna dimma/rök?
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Hade det bekymret på en gammal PV544 på 70 talet. Det var elementet som läckte en liten aning. Minns att det tog någon månad innan jag fick tag på ett nytt så jag körde med kylarlocket i första läget så det inte blev något övertryck i kylsystemet. Nu vet jag ju inte om du har samma bekymmer, detta var min erfarenhet.
Hälsningar Sanddammaren
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Förmodligen kondensvatten från förångaren. Hög temperatur och luftfuktighet orsakar detta. Kolla att dräneringen från förångaren inte är igensatt. Det brukar vara en slangstump e d som sitter länst ned på torpedväggen bakom motorn. Eller, droppar det vatten från detta ställe när du kör A/C'n så är det OK.
Kommer dimman bara när du startar A/C'n eller kommer den "när som helst eller hela tiden?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Förmodligen kondensvatten från förångaren. Hög temperatur och luftfuktighet orsakar detta. Kolla att dräneringen från förångaren inte är igensatt. Det brukar vara en slangstump e d som sitter länst ned på torpedväggen bakom motorn. Eller, droppar det vatten från detta ställe när du kör A/C'n så är det OK.
Kommer dimman bara när du startar A/C'n eller kommer den "när som helst eller hela tiden?
Det är med nuvarande hetta + hög luftfuktighet lätt att konstatera genom att kolla under bilen när ac körs, det ska nästan rinna ur avvattningsslangen, åtminstone droppa rejält med kondensvatten, att man får en pöl under ac när man stoppat ac/motorn är oftast is som smälter, så kolla under med ac i drift.
 
Toppen