• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC Dometic 2100

Inlägg
3
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30044
Medlemskap
2024
Har problem efter tvätt av taket på h-bilen. Var i kontakt med en service firma som servar AC aggregat (Dometic), som sa att det finns en inre dränering som kan bli tät och därmed samla fukt i taket. Står inget om detta i instruktionsboken. Har någon hört talas om det. Dom andra dränerings hålen är öppna, har jag kollat.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Burken ligger väl utanför bilen på taket- bara en mindre del med filtren inne i bilen, går väl bra att skruva ner hela innerdelen och ta in den eller lägga den åt sidan så har du full koll upp i hjärnan på ACn, jag brukar ta ner den varje år för att bli av med dammet som gärna bildas och tvätta filterremsorna. Brukar ibland rinna vatten ner på golvet vid hög luftfuktighet ute, beror även på om bilen ej är i våg så rinner kondensvattnet fel.
 
Inlägg
3
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30044
Medlemskap
2024
Ja det verkar va något som måste servas med jämna mellanrum. När man lossat skruven i hörnen så lossar underdelen och man kommer åt det inre, men ingen elkabel behöver då kopplas ur om jag fattar det rätt ?
Kan man tvätta utsidan på taket genom att bara torka av det med blöt trasa med tvättmedel för att förhindra att innanmätet blir blött eller vilket är bäst ?
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Börja med att koppla ur 220 volten, sedan demontera- elkabeln är en flerpolig kontakt som bara är att lirka ut- då har du allt i handen. Torka försiktigt bort damm mm runt om- du ser nog också om det står vatten på taket innanför i AC.n
Vill inte firman berätta var dräneringshålen finns ? Allt vatten ska rinna ner på yttertaket och ska inte kunna komma in i taket om det inte är skadat.
 
Inlägg
3
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30044
Medlemskap
2024
Hej
Tack för all rådgivning.
Jag skall hur det ser ut under locket nu när jag fått all beskrivning. Det känns lite osäkert annars när man tvättar och gör iordning allt för vintern.

From: Husbilsklubben.se <svara_inte@husbilsklubben.se>
Sent: Wednesday, October 21, 2020 2:13:52 PM
To: Christer Nelson piraten <christerj.nilsson@hotmail.se>
Subject:Nytt svar i en tråd du följer: AC Dometic 2100


Christer Nelson piraten, Carl-Axel svarade på en tråd som du följer på Husbilsklubben.se.AC Dometic 2100
Börja med att koppla ur 220 volten, sedan demontera- elkabeln är en flerpolig kontakt som bara är att lirka ut- då har du allt i handen. Torka försiktigt bort damm mm runt om- du ser nog också om det står vatten på taket innanför i AC.n
Vill inte firman berätta var dräneringshålen finns ? Allt vatten ska rinna ner på yttertaket och ska inte kunna komma in i taket om det inte är skadat.
Svara inte på detta meddelande. Du måste besöka forumet för att svara.
Dettameddelandet skickades till dig eftersom du valde att följa tråden AC Dometic 2100Husbilsklubben.se med e-postmeddelande om nya svar. Du kommer inte att få fler e-postmeddelanden om den här tråden förrän du har läst de nya meddelandena.
Om du inte längre vill ta emot dessa e-postmeddelanden kan du inaktivera e-postmeddelanden från den här tråden ellerinaktivera alla e-postmeddelanden.​
 
Toppen