• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AC (bostadsdel) och växelriktare

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej på Er.

Är det någon av Er (som har en AC installerat i bostadsdelen)) driver den med en växelriktare under resans gång ????
Saknar AC i bildelen.
Om man har en AC på tex 1000 W hur många Ah bor en batteri ha ?????.
Min generator är på 80 A ???????????? troligen för klen för att lada både
batteriet och AC genon växel. som åtminstone det blir både Debet - Kredit plus minus noll eller ????
Många frågor , men jag vet att här finns det både kunnande och vilja att hjälpa oss andra mindre vetande

Tackar och bugar .

Mvh

Perrovski

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: AC (bostadsdel) och växelriktare

Kan detta vara något alternativ :
http://www.husbilsklubben.se/forums/t41649/

Eller en sådan här AC : Elgiganten - KCC Aircondition

Sen vet jag inte hur det verkar om man kopplar 12v/230v invertern direkt på bilbatteriet först för att se hur bra generator laddar så inte batteriet laddar ur under färd när du kör , alternativt att man monterar grova kablar som minskar ev. spänningsförlust mellan batterierna samt kan man ju köra ac´n med förstånd om man vet att man ligger på gränsen till att ladda ut batterierna för du bör nog ha 2 batterier eller ett med bra ampere .

Det stod inget om vad du har för bil men enligt regnummret så är det en bil utan avancerade styrboxar och insprutning så det bör ju bli mängder med el över från generatorn .

För att spara ytterligare el så kan du ju montera DRL (day running lights ) ex: LED Daytime running light ( DRL ) | CENS.com | Supplier Site - GIANTLIGHT TRAFFIC SUPPLIES INSTRUMENT CO., LTD.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Tack Bengt-Åke.
Konstigt, igår tittade jag på den som du hänvisar KCC -21EB här i stan och den kostade ca 4 pap ? 700 kr på plus sidan.
Jag har läst Ulricas tråd , så jag är någorlunda insatt i ämnen .
Om några veckor åker jag till Tyskland så jag kommer att penetrera deras marknad på produkter.
Jag ska söka även tälttyger till sol-regn skyddet till markiser, så kanske kan jag bidra med en bra produkt i framtiden.

Nu en fråga till Dem av Er som har en CoolAir CA-1000 från Husvagn -Svensson.
Är Ni nöjda ????.

Mvh

Perrovski

F

F.d. 55397

Guest

Hej på Er.

Om man har en AC på tex 1000 W hur många Ah bor en batteri ha ?????.

Perrovski

1000W vid 12V är 84A
Sedan skall väl omformaren ha en verkningsgrad runt 90% (?) det indikerar en 95Ah för en timmes körning av kylaren på batterierna. Inga batterier kan man ju tömma helt ( jo en gång..) men batteripacket blir stort.

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Vi åkte 4 pers i en Cabby Exus 600 utan AC i bildelen men en med Elux stora AC på taket och körde den via ett elverk inbyggt i bilen. Tyvärr kan jag bara konstatera att den inte hjälpte speciellt mycket. Detta då den värme som strålar in via framrutan även på en Alkovbil är mycket mer än vad ACn klarar. Därutöver så pumpar bilen in varmluft via venitlationen. Detta även då man stänger ALLT. Det går nämligen inte att stänga ALLT. Tyvärr så funkade inte detta. Yttertempen var över 35 grader och skillnaden var endast någon grad. Så enda som funkar riktigt under körning är en AC i bilen.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Tack för Era snabba svar.

Har beställd en KCC -21EB från El Giganten och ska experimentera att leda den kala luften till bildelen.Batteri banken blir på 220 Ah och byte av en generator till en 140 A.
Återkommer , även med bilder.

Mvh

Perrovski

Toppen