• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC BODELEN

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Hej på er.
Ni som har ac i bodelen (inte förardelen) hur många ggr. har ni använt den?
Vi har testat vår två ggr. på fyra år.Där den sitter så går det tydligen inte att
plocka bort den.Varför släpa på onödiga saker.Vikt och utrymmeskrävande.
HaDe Hasse
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: AC BODELEN

Hej. Vi har en takmonterad ac som satt på bilen när vi köpte den. Jag insåg att den har vi ingen nytta av och frågade firman om de ville byta in den och montera en taklucka där istället. Det var inte intressant tyckte dom så den sitter kvar. Har provat den några ggr och den kan ge både värme och kyla - man ställer in önskad temp men är ganska högljudd. Då vi sällan eller aldrig ligger på el och växelriktaren inte räcker till att driva ac så används den knappt alls. Dessutom åker vi hellre norrut än söderut och dessutom sällan ligger mer än en natt så behovet finns inte. Däremot är ac i hytten ovärderlig när man kör även om det inte är så varmt ute. Skulle man åka ner till sydligare länder och ligga stilla är det nog perfekt med ac i bodelen - om bara säkringen håller för den vill ha minst 1,2 kw och när vi i höstas var i Tyskland var det flera ställen som bara erbjöd 6 amp och ännu mindre och det räcker inte.

Mvh Per
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: AC BODELEN

Hej Hasse & Eva!
Jag har kört den varje dag det varit varmt ute. Iof. här i Svedala är det ju inte samma värme
som nere i Europa. Men att komma tillbaka till bilen på kvällen / em. Så är det ganska skönt om
det är en behaglig temp. Likaså när det börjar närma sig läggdags, så kan det vara skönt att ha
en lagom temp i bilen. Men min förutsättning är att jag har ström. Kan köra den på converten men
brukar inte bry mig om det då. Och fram för allt i ärlighetens namn. Så blir det nog bara när vi är
nere i varmare breddgrader.
Nu kommer det ju in en jycke i bilen också. Det är ju också något att ta full hänsyn till.
Tänkte skriva en tiger, men det har det funnits länge.
/ Frank :yes:
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: AC BODELEN

Hej

Vi brukar vara i Kroatien på sommaren och då är AC:n ovärderlig.
Den går dygnet runt.

Fördelar :)
1. Temperaturen på en skön nivå
2. Fukten försvinner ur bilen. Allt är torrt
3. Slipper att ha fönster och dörrar öppna vilket innebär en renare bil och mindre ohyra.

Nackdel :mad:
1. Den är inte ljudlös. Men har man kört den hela dagen så är temperaturen på allt material i bilen sänkt vilket hjälper till på natten. Vi kan med andra ord köra AC:n lite lättare under natten.

Kan inte tänka mig en sommar utan AC.
 
Toppen