• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AC-bildelen

GöranH

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Hej,här fått fel på ac:n.Blåser bara kalluft,hur man än ställer temp.
Slangarna in genom torpeden är varma,tips på fel.
Mvh Göran

Bilagor

• 20210524_181114.jpg
    20210524_181114.jpg
    1,8 MB · Visningar: 44

morcam20

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2025
Hej! Beroende på hur gammal din bil är så
Hej!

Beroende på hur gammal din bil är så skulle jag rekommendera att kontakta ditt försäkringsbolag. AC problem ingår om bilen inte är för gammal. Vårt problem var att vi inte fick ngn kyla. Fick byta ut allt i systemet innan det till slut löste sig. Vår kostnad blev 3000 kr men skulle vi betalat hela kalaset så hade det inte blivit billigt!!

Någon direkt lösning på ditt problem har jag tyvärr inte men försäkring och verkstad är ett tips. Vi fick god stöttning av vårt försäkringsbolag i detta.

Mvh M Hall

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Kan vara så att styrenheten behöver kalibreras.
På de flesta bilar görs det automatiskt om man lossar en kabel på startbatteriet någon minut och sedan startar motorn (när man satt tillbaka kabeln).

GöranH

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
När jag utnyttjade maskinskadeförsäkringen sist för 5-6 år sedan på min Mercedes husbil som då gått 4200 mil och var 5 år drygt. Pga av att bilen gått 4000 mil höjdes självrisken från 1500:- till 5000:-. Vi hade då Folksam gnm Husbilsklubben.se . Var värt det ändå när hela servostyrningen rasat. Kostade runt 55000:- att reparera men försäkringen gällde iaf till 8 år då. De 4 Fiat-husbilar vi haft har vi aldrig behövt använda försäkringen till.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Jag har Folksam och läste precis också absolut senaste villkoren för 2021: 8 år och max 10.000 mil med förhöjd självrisk efter 4.000 mil.

Det är givetvis dom skriftliga villkoren som gäller så det är förmodligen en bra ide att även ringa en 4:e skadereglerare och be honom läsa villkoren om han envisas...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bör väl vara de skriftliga villkoren som gäller..

Det kanske vore bra om dom kortade den tiden, så att försäkringarna inte bara blir dyrare hela tiden. När man hör vilka kostnader som kommer på den delen förstår jag om försäkringarna går upp för oss som har äldre bilar, trots att vi inte får åtnjuta några sådana fördelar. någon måste ju betala för de våldsamt dyra reparationerna.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Alternativt att premien justeras ner vartefter bilen blir äldre och försäkringen täcker mindre och mindre.
Som det är nu verkar det inte vara någon större skillnad i premie.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Alternativt att premien justeras ner vartefter bilen blir äldre och försäkringen täcker mindre och mindre.
Som det är nu verkar det inte vara någon större skillnad i premie.

Men som det är nu är ju leverantörer, ägare, och verkstäder nästan immuna mot kostnader i 8 år, och det är försäkringen som betalar, d.v.s.
vi som inte har den här förmånen. Naturligtvis driver sådan upp kostnaderna, ingen klagar ju, försäkringen betalar?!
T.ex. vad kan man göra med styrningen på en Mercedes Sprinter så att det kostar 55.000Kr? Det luktar utnyttjade av försäkringen lång väg.
Detta är inte ovanligt även på vanliga bilar, jag känner till ett fall på en BMW med motorras där man renoverade motorn för 194.000Kr
på en bil med ett marknadsvärde på 150-160.000Kr.

Toppen