• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Absorptionskylskåpen Eller kompressor

Status
Stängd för vidare inlägg.

Robi

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22961
Medlemskap
2024
Jag ska byta ut vårat kylskåp i husbilen som i dag har ett Absorptionskylskåp. Nu till frågan ska man ta ett liknande. Eller ska man ta ett kompressordriven kylskåp. Är ingen stor frikampare så gasen klarar jag mig utan. Hur skulle ni tänka. Vilken är att föredra. Absorptionskylskåp eller kompressorskåp.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Absortion ljudlös
Kompressor effektivare men tar mera ström och hörs lite. Frikampar du inte så kompressor, själv skulle jag inte välja kompressor, möjligvis en frys med kompressor i garaget. Många plåtisar har ju kompressor och med lithiumbatterier så klarar du dig troligtvis bra även på frikamping.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ska du ha en fullstor kyl/frys kompressor så räkna med minst 50AH per dygn,troligen mer, stor batteribank krävs och inte minst möjlighet att ladda batterierna.
Står du enstaka dygn utan 230V så fungerar det säkert bra,men jag skulle inte välja det,dessutom låter kompressorskåpen mer även om det finns dom med nattläge för lägre ljudnivå.
 

Robi

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22961
Medlemskap
2024
Tack för dom kloka svaren. Kylskåpet är beställt.
 

Bilagor

  • DFC9D2D4-1B82-449B-841F-0F3F3F482025.png
    DFC9D2D4-1B82-449B-841F-0F3F3F482025.png
    283,6 KB · Visningar: 127
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen