• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

A/C i bildelen?

beskow

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
371
Medlemskap
2024
Hej!

Vi funderar på att köpa en Rimor Europeo, och grubblar lite kring A/C i bildelen. Det innebär en merkostnad på 18,000:-, en hel del pengar. Hur mycket kyla ger A/C i bara bil-delen? Behövs det? Den modell vi tänkt oss är av alkov-typ, så solen ligger ju inte på genom rutan till förarplatserna. Skall man snåla, eller kommer vi ångra oss resten av livet?

Tacksam för alla tips och erfarenheter!

/Björn
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: A/C i bildelen?

Hej HYMER!
Jag tolkar ditt svar så att du bytte ut takluckan i toan mot en med fläkt.
Byter man hela eller finns det en insats som man monterar i befintlig taklucka?
Om du bytte, var det besvärlig?
 
Senast ändrad:

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: A/C i bildelen?

Hej Roberth!
Jag satte in en taklucka med fläkt i min husbil. Det som var besvärligast var att få bort den gamla tycker jag. Den satt så in i h.....e, men när den väl var borta så var det bara att göra rent ordentligt och klämma dit den nya. Har ännu inte tesat i värme men det skall nog fungera tror jag. Vi har vår säng över garaget och precis över sängen sitter luckan.
ha de´
Stiffe
 
Senast ändrad:
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: A/C i bildelen?

Hej stiffe.. är det inte noga med tätningen.man vill ju inte få in fukt.
vad hade du som tät-massa ??om du bara hade silikon.vilken sort ska man ha?
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: A/C i bildelen?

Hej igen!

Robert. Det är en hel sats som följer, vilket innebär att du tar bort den lucka som finns, med samtliga tillbehör och sedan sätter du dit fläkten med dess tillbehör i det helt rena hålet. Att jag bytte ut takluckan i toalettutrymmet berodde helt enkelt på att jag tror att vi på så sätt ska kunna köra med en ganska hög effekt på fläkten under natten utan att påverkas av det direkta draget när vi ligger i sängen.

Nu tillhör inte jag världens mest tekniska personer, så jag överlät med glädje jobbet att demontera den gamla luckan samt montera den nya fläkten (samt montera den nya solcellen) till Hymers duktiga verkstadskillar i Ängelholm. Sedan blir det också så snyggt gjort, med osynlig kabeldragning mellan inner- och yttertaket och så vidare. Och, inte minst viktigt, man får ju någon att skylla på om det inte fungerar som man tänkt sig. :wink: Nej, skämt å sido, jag inser helt enkelt att jag inte skulle fixa det - på ett så bra sätt som jag önskar att det ska vara.



Staffan
 
Senast redigerad av en moderator:

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: A/C i bildelen?

Roberth!
Silikon skall man aldrig använda till sådant. Det finns ett speciellt "band" av tätningsmassa som man kan köpa på husvagn-svensson i Kållered. Detta säljs i metervara. Tror även att man kan använda sikflex , detta används ju till båtar också. ¨
Men om du frågar på husvagn-svensson så hjälper dom dig. Jag använde detta tätningsband till min lucka.
ha dé och lycka till!
Stiffe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 518

Guest
Sv: A/C i bildelen?

Hej alla!
Intressant diskussion.

Vi har AC i bodelen. Den vill vi inte vara utan. Om man tycker ljudet är för högt kan man alltid "kyla ner" bodelen några timmar innan man går till söms!
 
F

F.d. 425

Guest
Sv: A/C i bildelen?

Låter som en riktigt bra idé, det här med mobila luftkonditionerare. Är bara orolig att elstolpen inte klarar av att leverera utan att säkringen går. Hur mycket el brukar man få ta ut per stolpe? Skall ut i sommar för första gången så jag har ingen som helst erfarenhet i detta. Hur räknar man ut Amp i förhållande till watt?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: A/C i bildelen?

I Sverige har vi 230V. Gångra det med den säkring du har och du får fram hur stor effekt (Watt) du kan ta ut.

Sitter det automatsäkringar och du är på en camping så kan man vara ganska säker på att dom löst ut ett antal gånger och kan då om det vill sig illa lösa lite tidigare.
 
F

F.d. 425

Guest
Sv: A/C i bildelen?

Lätt som en plätt!!!! Huvudräkning med cos fi!!! Blir att ta fram formelsamling och miniräknare då haha, men tack ändå...tror det gick in......

Anders

PS Köpte en mobil AC på Bauhaus och har provat den till vår och hundarnas fulla belåtenhet. Lite stor och otymplig men det är det värt. Den drar cirka 900 watt så det skall nog gå bra.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen