• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda 9 växlad automatlåda Fiat 2024

Status
Stängd för vidare inlägg.

mgbping

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2025
Om man åker på plan / lätt uppför / lätt nerför väg i 90-100 km så väljer lådan växel 9 men om man
lägger in farthållaren så växlar den ner till 8:an . Det borde väl inte vara så ! ?
Någon som upplevt samma fenomen ??

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Enligt vad jag läst mig till så tillverkar MB den själva,skall klara 700Nm vridmoment så det borde räcka

Development and production​

Development took place at the group's headquarters in Stuttgart-Untertuerkheim.[1]Initially, the transmission was produced only at the Daimler plant not far away in Stuttgart-Hedelfingen.[3] Since April 2016, the transmission has also been produced at Daimler's subsidiary Star Assembly in Sebeș, Romania.[4]

Licensing to Jatco Ltd​

In 2019, the Jatco Ltd, based in Fuji, Shizuoka, Japan, started licensed production for use in Nissan and Infiniti vehicles.[5][6] In this version, input torque is limited to 700 N⋅m (516 lb⋅ft),[7] allowing each of the gearsets 1, 2, and 4 to use only three planetary gears.[8] Slightly modified gear dimensions give it a span of just under 9.1:1.
Jag tror att du blandar ihop det med de längsmonterade växellådorna, detta är f.ö. en 8-växlad.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
MB's egen 9-växlade sitter i olika modellversioner från små klena personbilar/transportbilar upp till AMG S 63E 4-motion hybrid V8+elmotor på 802hk/1430Nm.
De har inget gemensamt med ZF's 9-vx som fanns nåt år i Ducato.
Mej veterligen har alla bilmärken som valt den ZF-lådan sedan 2013 haft diverse problem med den.
Däremot så köper MB sina fyrhjulsdrifter sedan 2023 från tredje part.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej den är 9växlad, 9gtronic som sitter tvärmontetad i Sprinter
En 9-växlaqd Geartronic får inte plats på tvären, det behövs en väldigt kompakt låda för tvärmontering därför används ZF 9HP48 i framhjuldrivna Sprinter. möjligen har dom döpt den till något annat på Mercedesspråk, men jag har inte sett någon sådan info,
Mercedes använder ju komponenter från många olika producenter, men vill gärna döpa om delarna så att allt framstår som egeutvecklingar.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Herregud vad ni kan....läser ni på om detta med växellådor, eller lärdom genom alla år?:msn_thumbup:
Man blir fundersam hur länge detta ångestform ska pågå.
Börjar bli synd om ägare av bilar med robotlåda och 9vx lådor. Men så här har det skrivits i alla tider. Men det sämsta skiten är väl lådor före 2003 med skvättsmörjning

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man blir fundersam hur länge detta ångestform ska pågå.
Börjar bli synd om ägare av bilar med robotlåda och 9vx lådor. Men så här har det skrivits i alla tider. Men det sämsta skiten är väl lådor före 2003 med skvättsmörjning
Tveksamt om dom var så dåliga, min från -96 t.ex. närmar sig nu 29.000mil utan problem. Det svåra med internet och forum är ju att det är väldigt enkelt att piska upp felaktiga slutsatser på olika sätt. Om 20 bilar av 1000 har problem, blir det lätt en storm på ett forum eftersom de som inte har några problem inte basunerar ut det, medan några få som har problem ibland är väldigt aktiva och därför får väldigt stort genomslag.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
En 9-växlaqd Geartronic får inte plats på tvären, det behövs en väldigt kompakt låda för tvärmontering därför används ZF 9HP48 i framhjuldrivna Sprinter. möjligen har dom döpt den till något annat på Mercedesspråk, men jag har inte sett någon sådan info,
Mercedes använder ju komponenter från många olika producenter, men vill gärna döpa om delarna så att allt framstår som egeutvecklingar.
Den information jag får fram är att Mercedes har själva modifierat den för att passa framhjulsdrift,men jag hittar inte någon spec.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den information jag får fram är att Mercedes har själva modifierat den för att passa framhjulsdrift,men jag hittar inte någon spec.
Det g¨år inte att modifiera en längsmonterad växellåda så att de passar på tvären i en framhjulsdriven bil, det krävs en helt
annan konstruktion som är väldigt mycket mera kompakt, framförallt kortare.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja du har så rätt och tyvärr så är det ju så att många säger att oljan i en automatlåda aldrig behöver bytas,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, När vi hade Taxi så hade i en långmerca som hade gått 130 000 mil men den hade alltid fått rejäl service och byte av växellådsolja varje 15 000 mil. Hade inte kylaren sprungit läck vid de 130 000 milen och föraren hade märkt det så vet i f*n om den inte hade rullat än :D

Edit: När jag tänker efter så hade nog rosten tagit den eftersom den var en 1979 års modell ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen