• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda 9 växlad automatlåda Fiat 2024

Status
Stängd för vidare inlägg.

mgbping

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2025
Om man åker på plan / lätt uppför / lätt nerför väg i 90-100 km så väljer lådan växel 9 men om man
lägger in farthållaren så växlar den ner till 8:an . Det borde väl inte vara så ! ?
Någon som upplevt samma fenomen ??

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Om man åker på plan / lätt uppför / lätt nerför väg i 90-100 km så väljer lådan växel 9 men om man
lägger in farthållaren så växlar den ner till 8:an . Det borde väl inte vara så ! ?
Någon som upplevt samma fenomen ??
Nu har jag inte din typ av växellåda, men detta är inte alls ovanligt med olika logik med/utan farthållare

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2026
Jag har samma låda från 2020, räknar ni växlarna eller har ni den nya instrumentpanelen, kan det varar så att man ser växlarna i den nya panelen?
I vår HB från 2020 så har vi den vanliga panelen som funnits i många år.
I den ser man inte vilken växel man ligger på, den indikerar väl bara P,D,R!

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Jag har samma låda från 2020, räknar ni växlarna eller har ni den nya instrumentpanelen, kan det varar så att man ser växlarna i den nya panelen?
I vår HB från 2020 så har vi den vanliga panelen som funnits i många år.
I den ser man inte vilken växel man ligger på, den indikerar väl bara P,D,R!
Du kan föra över spaken till vänster för manuellt läge utan att växla upp eller ner. Då ser man vilken växel som ligger i.

ekarna56

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Jag har inte ännu vågat köra på farthållaren efter 2 st växellådshaverier vilket medfört byte av växellåda 2 ggr. Senaste gången gjordes det en uppdatering av momentet mellan motor o låda sades det.
Så vi hoppas att det är över nu med haverier på växellådan
Vi har en Dethleffs 7850 Globetrotter Fiat 2,2 l 180 hästars model 2022. Totalvikt 5400kg.
Önskar er alla en underbar sommar
Kenneth o Anette

LageLindstrom

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Det verkar konstigt att många har haft problem med robbotlådan och sedan när alla köpt en ny husbil med nya 9 växlade automatlådan och den krånglar också. Detta gör att vi har bestämt att vi inte byter upp os till nyare husbil. Vi har en 2010 med manuell bil Fiat.
jag har en kompis son har haft ett stort bussbolag å h han växlar hälls manuellt eftersom automatlådorna intet håller.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag förstår inte varför det behövs 9 vxl till en husbil. Men det är ju där enbart för kostnadsbesparingar från fabrikanterna. Alla "normala" motorer till EU bilarna kommer från samma fabrik. Så är även växellådorna numera normaliserade och samma lådor används till Fiat, MB, Citroen m.fl. oberoende av PB eller husbil. Det är bara programvaran i lådorna som skiljer sig åt...Jag fick frågan på senaste service ifall jag ville ha ECO-program till vår husbils G-Tronic låda men det känns lite onödigt även om det finns vridmoment för det.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag förstår inte varför det behövs 9 vxl till en husbil. Men det är ju där enbart för kostnadsbesparingar från fabrikanterna. Alla "normala" motorer till EU bilarna kommer från samma fabrik. Så är även växellådorna numera normaliserade och samma lådor används till Fiat, MB, Citroen m.fl. oberoende av PB eller husbil. Det är bara programvaran i lådorna som skiljer sig åt...Jag fick frågan på senaste service ifall jag ville ha ECO-program till vår husbils G-Tronic låda men det känns lite onödigt även om det finns vridmoment för det.

Fel,
Alla G-tronic automater f.o.m den 4-växlade som kom 1981 är utvecklade samt tillverkade av Daimler AG, (numera MB Group AG). Dessa lådor är mycket robusta, t ex. min G-tronic klarar 1000Nm.
G-tronic 9-växlade sänkte bränsleförbrukningen 6,5% när den kom 2013, är nog troligaste orsaken på din fråga.

Automaten i Fiat m.fl. är en ZF utvecklad låda, många fordonstillverkare använder ZF-automater. Fiat är dock inte ensam om att ha problem med den gamla 9-växlade ZF'n från 2013.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Fel,
Alla G-tronic automater f.o.m den 4-växlade som kom 1981 är utvecklade samt tillverkade av Daimler AG, (numera MB Group AG). Dessa lådor är mycket robusta, t ex. min G-tronic klarar 1000Nm.
G-tronic 9-växlade sänkte bränsleförbrukningen 6,5% när den kom 2013, är nog troligaste orsaken på din fråga.

Automaten i Fiat m.fl. är en ZF utvecklad låda, många fordonstillverkare använder ZF-automater. Fiat är dock inte ensam om att ha problem med den gamla 9-växlade ZF'n från 2013.
Den nuvarande 9vxl automatlådan i MB är inte tillverkad av dem själv. Det är ZF...Hur som helst så jag är nöjd med MB-original G-Tronic 7vxl.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fel,

Dock kommer automatväxellådan i de nya framhjulsdrivna lätta Mercedes lastbilarna/chassierna från ZF, i grunden samma som i Ducato, men enligt någon uppgift jag sett i ett vidareutvecklat/förstärkt utförande, som ju inte kommer i Ducato eftersom de har bytt växellåda till Aisin-Warner sedan förra året

leja4

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Dock kommer automatväxellådan i de nya framhjulsdrivna lätta Mercedes lastbilarna/chassierna från ZF, i grunden samma som i Ducato, men enligt någon uppgift jag sett i ett vidareutvecklat/förstärkt utförande, som ju inte kommer i Ducato eftersom de har bytt växellåda till Aisin-Warner sedan förra året
Hej!
Att växellådor tillverkas i samma fabrik innebär inte med tvång att de byggs efter samma specifikation. Materialval och ytbearbetning bestäms av varje fordons konstruktionsavdelning, vilket gör det omöjligt att jämföra olika bilmärkens egenskaper.
BBa

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Att växellådor tillverkas i samma fabrik innebär inte med tvång att de byggs efter samma specifikation. Materialval och ytbearbetning bestäms av varje fordons konstruktionsavdelning, vilket gör det omöjligt att jämföra olika bilmärkens egenskaper.
BBa
Det gör dom ju inte heller, den Fiat använder är en licenstillverkning av ZF 9HP48, och precis som jag skrivit använder Mercedes en ZF-tillverkad
9HP48 med enligt vissa uppgifter med vissa förändringar.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Enligt vad jag läst mig till så tillverkar MB den själva,skall klara 700Nm vridmoment så det borde räcka

Development and production​

Development took place at the group's headquarters in Stuttgart-Untertuerkheim.[1]Initially, the transmission was produced only at the Daimler plant not far away in Stuttgart-Hedelfingen.[3] Since April 2016, the transmission has also been produced at Daimler's subsidiary Star Assembly in Sebeș, Romania.[4]

Licensing to Jatco Ltd​

In 2019, the Jatco Ltd, based in Fuji, Shizuoka, Japan, started licensed production for use in Nissan and Infiniti vehicles.[5][6] In this version, input torque is limited to 700 N⋅m (516 lb⋅ft),[7] allowing each of the gearsets 1, 2, and 4 to use only three planetary gears.[8] Slightly modified gear dimensions give it a span of just under 9.1:1.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen