• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

9 månader med litium batterier och Victron inverter

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Det är ju en del inlägg om ombyggnationer till Litiumbatteri och omvandlare så tänkte dela med mig av vårt bygge!

Lite bakgrund till vårt bygge:

  • Vi bor heltid hela familjen 2 barn ( 4 och 1 år) och två vuxna.
  • Vi har en större amerikansk husbil med det mesta från ett vanligt hem. 2st TV apparater, varmvattenberedare, kyl/frys, Micro/ugn, tvättmaskin mm. Vi har även el-cykel och andra enheter så som datorer som behöver laddas.
  • Då vi bor heltid har vi en budget på ca 100sek/natten vilket inte ger utrymme för så många campingnätter med eluttag.
Vi har nu bott 9 månader hela familjen heltid i vår husbil och kopplar bara in oss på ett eluttag då vi står på en plats där el ingår och inte går att välja bort.

Så nu till komponenterna jag använde i vår installation.

Inverter, batteri och laddning
  • MultiPlus 12/3000/120-50 120V
  • Phoenix Inverter 12/1600 Smart 230V
  • 2st LiFePO4 Battery 12,8V/200Ah-a – Smart (400Ah 12v)
  • Battery Management System 12/200
  • 50A Buck-Boost DC/DC converter
Solceller och laddning
  • 4st 175W-12V Mono 1485x668×30mm series 4a
  • 2st SmartSolar MPPT 100/30


Övervakning och batteriskydd
  • 2st BatteryProtect 12/24V-100A (En för DC sidan och en för laddning med solceller)
  • Color Control GX
  • Battery Monitor BMV-712 Smart
Efter som jag inte hade någon tidigare erfarenhet av 12volts system var det viktigt för mig med support under byggnationen. Därför valde jag att köpa allt från kända märket Victron (Som har ett grymt bra forum) via en lokal återförsäljare som hade kunskap om produkterna och kunde hjälpa till under installation samt driftsättning av systemet.

Innan jag påbörjade detta bygge gjorde jag en djupdykning i vad heltids boende personer installerade för utrustning och Victron figurerade i toppen så efter att ha hittat en bra lokal leverantör (Eltric Uppsala) som hade bra produktkännedom ritade jag upp detta system och beställde hem grejorna (Rena julafton när de bara 3 dagar efter beställning fanns att hämta)

elschema.jpeg

Så vad möjliggör denna elinstallation i praktiken?

I vårat fall valde vi att köra två omvandlare en för 120 Volt (Amerikansk standard) och en för 230 volt. Vår stora omvandlare (120volt) är en så kallad Inverter/charger på 3000VA (Vilket motsvarar ungefär 2400watt) Men denna kör vi varmvattenberedare, Micro/ugn, tv apparater, kaffebryggare, kyl/frys och alla 120 volts uttag i bussen. Vi valde även att installera en mindre omvandlare för 230 volt på 1600VA för de komponenter som inte gillar 120 volt. Från denna omvandlare drog vi in ett antal kontakter i bilen.

Det finns många omvandlare att välja från när man bygger system likt detta men ett par saker som denna Victron omvandlare (120 volt inverter/Charger) möjliggör är så kallat ”Assisting” och ”set input current”

Set input curret- Om du bara har 10 amp att tillgå i stolpen sätter du invertern till att enbart ta max 10 amp. Detta hindrar att säkringen går i stolpen.

Assistning – Om inkopplad på landström (Eller om generatorn går) och tillgången är tex 1500watt hjälper inverter till med ström från batterierna om förbrukningen överstiger tillgången från stolpen. Så fort förbrukningen sjunker under vad som kan tas från landströmmen återgår invertern till att ladda batterierna. Detta möjliggör drift av två eller fler stora förbrukare samtidigt. Man behöver till exempel inte slå av varmvattenberedaren för att man ska använda micron eller kaffebryggaren.

Solcellerna på 700watt räcker oftast i vårt fall för att hålla batteribanken någorlunda full! Är det något i detta system som jag skulle uppgradera är et fler solceller. Man kan ju aldrig få för mycket ström. Man kan ju alltid hålla varmvattnet varmt med el eller köra kylen på el istället för gasol Men 700watt är ganska lagom för en batteribank på 400Ah.

IMG_6868.jpg

Övervakningen är den andra stora delen som jag så här 9 månader in, är väldigt nöjd med. Vi valde att köra Victrons color Control vilket är en display som visar hur mycket batterikapacitet vi har kvar och vart strömmen kommer in eller går ut.

IMG_7506.jpg

Via denna panel kan man även styra båda våra omvandlare. Den är även uppkopplad på nätet så man kan se allt via telefonen både via Blåtand och över nätet. Sen kan man göra en mängd andra saker så som automatisk generatorstart (Detta ska vi göra någon gång när tid finns) och övervaka tankar mm.



Vi installerade även ett par ”Battery protect” enheter för att skydda batterierna från att bli för urladdade eller för laddade. Och sist men inte minst använder vi en DC – DC laddare mellan start och bo delsbanken för att ladda när vi kör med bilen.



För oss har litium uppgraderingen verkligen varigt värt besväret och vi är väldigt nöjda. För heltidsbonde personer som inte vill vara beroende av att stå på en camping året runt kan jag varmt rekommendera en uppgradering till Litium batterier.

Har faktiskt filmat i stort sett hela installationen som kanske någon dag (när vi ha tid) läggs ut på vår Youtube-kanal Escaping Swedes.

Svarar gärna på frågor om denna installation om det finns några.

IMG_7662.jpg
IMG_6880.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Snyggt, du har bra, men lite dyra komponenter, men det är tusenfalt bättre än det omvända.
Jag har som dej 400Ah LFP, men bara 360W solpaneler, ska försöka klämma in en panel till i vinter (har vaarmgarage)
Har iallafall hunnit testa fricaping i 14dagar utan start av motor eller elverk, då var jag nere 80% dod.
 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Batterierna är kanske något dyra i förhållande till andra litiumbatterier. En fördel med dessa är dock att jag nu ett år in kan köpa ytligare ett nytt batteri och utöka banken till 600 Ah. Tydligen så kan man balansera gamla och nya batterier enligt tillverkaren. Men ytligare ett till har jag dessvärre inte råd med ☹

När jag byggde detta system var jag ute efter att få en helhet med övervakning och display i bilen där jag både kunde se och sköta utrustningen. Tittade lite på mastervolts produkter innan men det skulle bli nästan samma pris. Sen kan man nog sy ihop ett paket billigare men med min vetskap är det svårt att få alla komponenter att kommunicera med varandra om de inte alla är från samma märke.
 
Toppen