• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MarcusL

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Örebro
HBK-Nr
36333
Medlemskap
2024
Hej! Jag har en Fiat Hymer 91 med 1,9d. Jag är nyfiken på hur ni övriga hanterar den berömda 5ans växel.. Plan mark och vindstilla så är lagom fart 80-85. Jag behöver pina bilen ganska hårt för att nå 80 på 4an. Är ni slaviska med att aldrig släppa ner bilen under 80 på 5ans växel alt accelerera på 5an eller handlar de mer om lång segdragning som är de farliga?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej! Jag har en Fiat Hymer 91 med 1,9d. Jag är nyfiken på hur ni övriga hanterar den berömda 5ans växel.. Plan mark och vindstilla så är lagom fart 80-85. Jag behöver pina bilen ganska hårt för att nå 80 på 4an. Är ni slaviska med att aldrig släppa ner bilen under 80 på 5ans växel alt accelerera på 5an eller handlar de mer om lång segdragning som är de farliga?
Hade en 5 växlad förut. Drog upp den till 80 på 4an. Det är tyvärr så stort hopp till 5an annars. Under 80 känns det som segdragning
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag bedömer att man inte behöver vråla upp till en viss hastighet, i första hand, utan att köra en stund på 4:an så att oljan bli lite uppvärmd, och att den cirkulerat ordentligt i lådan och till växelhuset för 5:an.
Dvs efter kallstart, ja sommarkallt då, kanske 5 - 10 minuter innan 5:an, och gärna lite fart, minst 70.- 80 km/h
Dvs jag menar att det är körtiden som bestämmer innan 5:an är genomsmord.
Sen ingen segdragning, i uppförsbacke, låt gaspedalen vara kvar och bilen sackar lägg sen in fyran vid lämplig fart.

Roysan
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Jag har precis bytt 5an för att få ner varvet på 5an. Gamla 5an 2300 varv vid 80 med nya 5an 1840 varv

Innan så skilde det bara 400 varv drygt mellan 4an och 5an.

Nu ska det bli drygt 2000 varv vid 90 istället för 2600

Gamla 5an hade utväxling 0,73
Nya har 0,58 vilket verkar vara det egentliga originalet.

Bilen är en Hymer B614 -06 Fiat ducato 244 2.8jtd 128Hp
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har precis bytt 5an för att få ner varvet på 5an. Gamla 5an 2300 varv vid 80 med nya 5an 1840 varv

Innan så skilde det bara 400 varv drygt mellan 4an och 5an.

Nu ska det bli drygt 2000 varv vid 90 istället för 2600

Gamla 5an hade utväxling 0,73
Nya har 0,58 vilket verkar vara det egentliga originalet.

Bilen är en Hymer B614 -06 Fiat ducato 244 2.8jtd 128Hp
Kan vara värt att lägga ut din låga 5'a under säljes, tror det finns flera intressenter i klubben.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
De flesta byte förr mot kugghjul som gav ett lite högre varvtal på 5:an. Avsikten med det var att minska momentet på dessa kugghjul och därmed få en aceptabel livslängd på 5:an drevsats, inkl synk kuggar etc. Gav förståss lite mer buller, men kvickare bil vid exvis omkröningar på 5:an.

Roysan
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
De flesta byte förr mot kugghjul som gav ett lite högre varvtal på 5:an. Avsikten med det var att minska momentet på dessa kugghjul och därmed få en aceptabel livslängd på 5:an drevsats, inkl synk kuggar etc. Gav förståss lite mer buller, men kvickare bil vid exvis omkröningar på 5:an.

Roysan
Det är inte den tidiga lådan. Det är den med 5an framåt på spaken MLGU 5 Det är en 2006. Tycker att 2600 varv i 90 är aldeles för mycket.
 
Toppen