• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

512GB USB-minne för 150 spänn!?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 512GB USB-minne för 150 spänn!?

Høres ut som pris fra fabrikk - selve minnechippene koster next to nothing, samme gjelder usb-interfacen. Det som styrer kostnadene for fabrikken er monteringen og ikke minst kvalitetskontroll / testing av samples fra produksjonen. Skulle tro grensen for en usb stick i dag ligger ved $12 pluss porto - som er vanvittig lav fra HK.

Kan du legge ut linken?

Selv ville jeg starte med en full formatering, det er mulig det ligger noe skitt på slike sticker.

Flugan

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6579
Medlemskap
2025

Vet inte, har köpt ett och återkommer med info.

Tack för tipset

JL

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Detta liknar det billiga Kina fusket.
Det går till så att man fuskar med minnets allokerings tabell.
Lite förenklat, minnet ser i registret att det finns en massa utrymme men registret stämmer inte. De kan i värsta fall vara på 4GB eller mindre.

Min erfarenhet är att minnespriser är lite som guldpriset. Det finns inga som är jäkligt mycket billigare än andra. Sedan haltar förstås jämförelsen värde mässigt över tid.

512GB kostar inte så lite ännu! Tyvärr:)
Som alltid gäller, är det för billigt för att vara sant......

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Nu har jag också provat att beställa...

Product Details Price Per Unit Quantity Order Total Status

Wholesale free shipping - 512 gb USB flash drive USB 2 store metal is good
Properties: Capacity: 512GB
(Dark Blue)

$ 23.0 2 pieces $ 46.0

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den laptoppen er et scam. Ingen detaljer er oppgitt, ingen referenser og ingen tilbakemeldinger. Forsvinner så snart admin på alibaba oppdager den - eller den blir rapportert.

F

F.d. 16196

Guest

Köpte ett själv i Kina förra hösten på "hela" 900Gb. Efter lite prutning var jag nere på ca 25 kr. Visste att det var "fake", men kunde inte motstå. Gick att lagra ca 2 Gb innan det skrev över sig själv.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nu har Kinaminiminnet kommit. 512 GB enligt uppgift.

Kinaminne.jpg

512 GB stämmer inte; det är bara på 499 GB!

Jappe

F

F.d. 55554

Guest

Inte illa Jappe, mitt största ligger på 32Gb, har du testat att lägga in mycket på minnet?
Nyfiken.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg har 2 slike på vei inn - og kommer til å verifisere størrelsen før jeg aksepterer mottaket. 499 GB i filsystemet på en 512 GB stick er faktisk som forventet. Det som gjenstår er en formatering med verifisering og gjerne et program som skriver numrerte blokker på hele sticken og kontrolleser det hele.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fikk mine 2 i går, og testet den enne med å starte kopiering av 400 GB til den ene, det gikk riktig galt.

Litt mer systematisk med den andre og etter 4 GB var det defacto slutt, men kopieringen fortsatte helt uten feilmeldinger. Min kontroll gikk enkelt ut på at dette var bildefiler og jeg brukte ThumbsPlus til å scanne bildemappene etter hvert som de ble kopiert. Når TP ikke lenger klarte å lage thumbnails for filene var de korrupte og kunne ikke benyttes.

Har kjøpt via Aliexpress og krever full refusjon for sakene. Skulle nesten sende en egen regning på kvalitetskontroll jobben!:rolleyes:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det funkar - till viss del, dock så dåligt att jag ska skicka tillbaka det. Pengarna jag betalade är låsta hos Aliexpress tills jag har godkänt varan.

Det är faktiskt första gången jag har fått en dålig grej från Kina men jag räknade inte heller med att det skulle fungera! Måste kolla ändå! :rolleyes:

Jappe

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Hoppas slantarna kommer tillbaka då.
Jo jag har också köpt en hel del och inte blivit besviken hittills....
aktar mig dock för dessa fuskminnen då jag köpt några på kul.

Köpte fusk ipod i Peking. De som lovades 2GB var okey men de som lovade 16GB var fake.
Några giriga kompisar köpte 16GB :wub:

Tack för svaret!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

exFAT32 var de formatert, testet både dette og NTFS med samme resultat.
Krevde refusjon uten å sende i retur, dette er akseptert og aliexpress har sendt melding om at pengene er underveis. Så nå har jeg to pene nøkkelringer som knapt kan brukes til noe.

Etter diverse tester er jeg kommet til at en kopiering av en samling bilder er beste og raskeste test. Kan siste bilde overført ikke åpnes så er det skrevet i luften etter slutten på minnet, kan det åpnes så må en se om alle bilder kan åpnes før en vet at det har gått bra - heldigvis dette kan testes ved å vise thumnails av bilder.

Med NTFS så vil også mappene bli ødelagt når de skrives for langt ut på disse minnestickene.

Toppen