• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 växeln

Guy Björklund

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1852
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2,8ijtd
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8ijtd 122hk
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Adriatik
Husbilsmodell: Adriatik 670DK
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Växellåda
Hej.
5 växeln.
Jag har läst i Husbilsklubben att man kan beställa drevsatsen till 5 växel ifrån Tyskland men kommer inte ihåg var det var för firma och adress.
Är det någon som har erfarenhet vilken drevsats man bör välja till Adriatik 670DK .Vad är att rekomendera för vartals höjnig 200 eller 400rpm?
 
F

F.d. 8501

Guest
Hej!
Min lokala Fiat-verkstad köpte in och monterade en ny drevsats för 5:e växeln. Upplever förändringen som helt underbar. Numera går det alldeles utmärkt att köra 70 km/tim på 5:an så länge det är någorlunda plant. Och omkörning av lastbilar i 90 km/tim går som en dans, svarar på gasen och accelererar glatt och villigt. Att blåsa upp för Hallandsåsen är numera inget problem. Jag pratade med Bossing i Linköping och han rekommenderade tveklöst denna drevsats som ökade varvtalet med 400 varv. Jag tror att med 200 varv blir förändringen större i plånboken än i motorn. Jag har en LMC 2.8 liter Fiat turbodiesel 3,5 ton.
Lycka till!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, här har du adressen till en firma i Linköping som bygger om växellådor till husbilar. Även om om du inte vill utnyttja deras tjänster så finns det förslag på olika utväxlingförhållanden beroende på körsätt vägval m.m. (Klicka på 5:ans växel.)

http://www.bld.se/

Lycka till JANKRO
 
F

F.d. 25038

Guest
Hej stället du far efter är nog axel agustin som säljer drevsatser per post
ska tydligen inte vara så svårt å fixa själv låda behöver ej demonteras för
denna åtgärd.Lycka till

Häls Mikael o Carina:)
 
F

F.d. 17078

Guest
Jag växlade ner 200 varv, fungerar bra går att köra 70 när det är plant, och 110 om man vill utan övervarv. Bränsleförbrukningen ändrades, kanske minskade lite. Men körbarheten ökade, växlar hälften så ofta. Köpte delarna Hos Axel augustin, var nere på min 60-årsdag. Tog lillsemester samtidigt i Flensburg. Halva priset mot Bossings. Som man slipper sponsra till dyra pengar!
 
F

F.d. 1471

Guest
Ja varför sponsra till dubbla priser? Vi lever i EU så våra svenska leverantörer får nog anpassa sig efter de lägre priserna !
 
F

F.d. 10776

Guest
Jag satte in en effektbox istället. Min Fiat 2,8 blev mycket piggare. Problemet med slö 5:e växel försvann. Vridmomentkurvan gör bilen mycket mer lättkörd, jag växlar också hälften så ofta. ;-)
PS Boxpower.dk enligt efter tips från en medlem. DS
 

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
callsign_farmer skrev:
Jag satte in en effektbox istället. Min Fiat 2,8 blev mycket piggare. Problemet med slö 5:e växel försvann. Vridmomentkurvan gör bilen mycket mer lättkörd, jag växlar också hälften så ofta. ;-)
PS Boxpower.dk enligt efter tips från en medlem. DS


VAD HÄNDE MED BRÄNSLEFÖRBRUKNINGEN? ÄR DET VÄRT ATT MONTERA IN EN EFFEKTBOX?
MVH Örjan
 
Toppen