• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"5 månader i den där...?"

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ha, ha, idag fick vi oss ett gott skratt när vi träffade en av våra grannar på uppställningsplatsen här hemma. Hon och hennes man har en husbil (dvs. normalstor "frigolitare") parkerad mitt emot oss. Efter att grannfrun, i övre medelålder, hade hällt ut städvatten i golvbrunnen, gick hon fram och hälsade.

Grannfrun: "Jaså, har ni kommit ut från vinterförvaringen?"
Marianne: "Inte riktigt, vi har nyligen kommit från Spanien efter 5 månaders resa."
Grannfrun: "5 månader i den där...?" och pekade på vår bil/husbil/transportbil, eller hur hon nu tänkte? Den var i alla fall inte alls lik deras "åkdon".
Marianne: småleende, "Jodå, det fungerar alldeles utmärkt även om den är liten".
Grannfrun: "men då sätter ni upp ett stort förtält så ni har nånstans att va?"
Marianne: "nää då, så mycket plats har vi inte för ta med oss ett förtält, vi vistas ute en hel del ändå".

Ha, ha, vi fick aldrig reda på vad hon hette, däremot att det var deras andra husbil och att dom har haft husbilar i 16 år efter att ha sålt båten dessförinnan...
Det var en trevlig upplevelse tyckte vi, nu vet vi att vi färdas i "den där" och då var det bara att önska granfrun trevlig Påsk och så fortsatte vi hemåt.
Dagens nyttiga gärning var att installera den efterlängtade brandvarnaren från Biltema (99:- inkl. moms).

Ha en fortsatt trevlig & glad Påsk var du än befinner dig!

påsk.jpeg
Källa: Internet
 

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Sv: "5 månader i den där...?"

Glad Påsk! Det är härligt med en Plåtis som har en så stor dörr så att vi sitter inne men ute!
Vi tillbringar halva året minst med turer runt i Europa, upptäcker, kör,promenerar, vilar, äter, läser, skriver och fotograferar.
Men man kan vara aktiv även med ett förtält har vi sett på alla bloggar!
En liten bil ger oss en större frihet har vi erfarit, först en liten plåtis sedan några "stora" och nu tillbaka till en plåtis igen!
Ha de önskar Anita
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: "5 månader i den där...?"

Påminner mig om när vi kom hem efter 6 veckors segelsemester.

Arbetskamraterna undrade var vi hade sovit på nätterna och om vi lagat mat på gasolkök ute i det fria. Sen kom nästan alltid kommentaren att det kunde väl inte vara så kul att leva på konserver under så lång tid. Men det största problemet var nog ändå hur vi hållit oss rena och hur vi gjort våra toalettbesök. Det kunde väl ändå inte vara så lätt mitt ute på havet.

Hälsar Kjell
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: "5 månader i den där...?"

Gillar en smidig lättkörd plåtis och är man bara två så går det mesta lika enkelt som i en kryssare.. utnyttjar dusch o toa vid ställplats annars går det bra ombord, speciellt med duschen genom fönstret på ett ensligt ställe.. Vi känner ingen längtan efter större faktiskt. Och att öppna bakdörrarna och vädra/bädda!
Sidodörren öppen den där vackra morgonen och njuta av kaffe.. Men ställer man upp sig flera dagar på camping då kvittar storleken.
Med vänlig hälsning, Conny o Ingmari
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: "5 månader i den där...?"

Det påminner mig lite när vi hade husvagn och stod på vintersäsong uppe i Björnrike. Jag satt utanför och solade när dam gick förbi. Hon stannade och frågade kan man sova i den där? Är det inte kallt? Kan man laga mat? Kyl? Toalett? Dusch? Diska? När hon hade fått svar på alla frågorna så sa hon. Oj, det verkar som hel stuga. Då förstår jag varför det är så många som står här. Ärligt talat var hon rätt imponerad när hon traskade vidare.
 
Toppen