• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5:e växeln igen.. .

F

F.d. 10844

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Växellåda
Hej,

Har med intresse följt disskussionerna gällande Fiat's 5:e växelproblem.
Vi har en Knaus -01 med Fiat Ducato 2.8 JTD -01 som vi köpt i våras och använt denna sommar som förstagångsägare av husbil.
Trevlig erfarenhet, enda skuggan är som så många nämner - varvet på 5:e växeln (2000rpm vid 90 kmh).

Från alla goda råd i forumet är jag nu övertygad om att överfylla (trots priset) med Omega 690, +0,7-1,0 lit?
Samt att öka varvet på 5:an med 400 rpm. Vilket förhoppningsvis skulle ge 2400 rpm vid 90 kmh.

Ett alternativ är att BOSSING's fixar detta, enda haken känns vara priset drygt 8.000;-.
Ett annat att man kröker på ryggen själv och beställer drev + ev. synkring från en firma i Tyskland som har nämts här - Axel-Augustin.de

Vad jag inte blir klok på är vilket/vilka av dreven på deras hemsida som ger en ökning med 400 varv - någon som vet? (har den gamla vxl.lådan, den med backen nere till höger).

Hälsn.
Danne
 
P

Pelle

Guest
Hej Danne,

Sorry Axel Augustin har inga såna drev de har bara +200rpm jag ringde även och kollade med dem dom menade att den drevningen inte fins på 2,8l JTD eller idTD.

Däremot fins den utväxlingen till 2.0l Benzin, (men inte hos Axel Augustin vad jag sett) jag har försökt höra med fiat (Olle Olsson) om det är samma låda så dessa drev skulle passa men de var inte villiga att svara på den frågan. Och jag var för snål att våga changsa då ingen åf verkar villiga att byta ut dem om de inte passar.

Bossing har dem men tar rätt bra betalt.

Pelle
 
F

F.d. 10844

Guest
Tack Pelle! Det var verkligt fin information, nu känner jag mig övertygad om att det mest realistiska är att hälsa på Bossing's. Även om det svider i plånboken, men dom är ju erkänt duktiga.
Hälsningar
Danne
 
F

F.d. 13866

Guest
Peter.Bil skrev:
Hej.
Om du vill besöka vackra Blekinge,skall vi hjälpa dig med vilken utväxling du vill.
M,v,h Peter
Hej jag har en 2,8 jtd 01 med gamla lådan och skulle vilja ändra utväxlingen med 300 varv det är en Alkov 595 hymer som jag drar släp ganska mycket med ,den 5600 mil och satt på drag nyss så jag vet inte om man ska byta synkring med .Är intresserad av pris och förslag på varv ändring MVH KNALLEN
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Ett väldig enkelt sätt att göra är att gå ner lite i profil när man byter däck nästa gång om det finns i din diemension .
visst går mätaren lite fel då men vilka mätare stämmer till fullo ? Jag kör efter mätaren i GPSén .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jo det är väl C-däck som gäller och jag kikade lite när det gäller min storlek så fanns det inte så mycket att välja på .
Jag har för mej att jag har 195/65-16 och med dom så har jag en rullomkrets på 207.3cm och skulle jag montera 205/55-16 så blir det 198,5 cm i rullomkrets = 4,2% mindre .
Detta gör att man får lura sig och köra lite fortare för att köra i 90km/h för att mätaren inte stämmer (vilket den inte gör innan heller iofs) .

Bilen kommer även kännas piggare då däck med mindre rulldiameter ihop med samma hk och samma utväxling är samma .


Som parantes kan man ju säga att man har ju läst ett antal gånger då killar har satt på både 18 och 19 tums fälgar och med däck som inte stämt med original och fått en större rulldiameter har klagat på att bilen känns slö .... så konstigt då .

Har man nya däck på bilen så kanske det inte lönt att byta men man kan ju tänka på det vid byte och givetvis kolla så däckets cord är tillräckligt stabil för vikten på fordonet .

Ovan skribent har ju iofs fördelen att ha ett mordent insprutningssystem och kan med lätthet montera en KCRbox och på så sätt få en hel del mera vridmoment i motorn .
Det är denna du skall ha : http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pageid=33&vehicleid=100 vilket ökar effekten med 23 hkr (127hkr till 150hkr )samt 50 nm mera i vrid (300 nm till 350nm ).
KCR har ju fördelen med att man inte behöver göra ingrepp i kablage och har även 14 dagars helt nöjd öppet köp .

www.kcr.se hälsa Niklas K (som i Kcr) så kanske ni får rabatt ;) :)
 
F

F.d. 16671

Guest
Har inte Augustin dom dreven ? Dom har ju 3-4 olika drev .
Och priset är bra endast ca 190euro , att jämföra med 3500 kr hos Bossing

Är det någon som beställt och bytt själv och vilken drevsats köpte ni?

Jag har hört mig för och det skall vara busenkelt att byta dessa 2 drev.

//Per
 
F

F.d. 16671

Guest
Euran skrev:
http://www.campingsverige.se/pages/article_show.asp?articleGuid=9657
Hej ! Gå in på denna sida,där kan du läsa hur man gör.
MVH:Euran.

Ok Tack, men jag har den nyare lådan och själva bytet klarar jag nog av.
Undrar om det är samma drev till nya och gamla lådan ?

MEN....blir inte klok på vilket av dom 3 drevalternativen som höjer varvtalet ?

Nån som vet vad som sitter orginal? 51/33 kanske ?
Skall finnas nån skylt på vxl lådan som talar om detta men jag hittar ingen skylt på min , får nog kika mera....

//Per
 
Toppen