• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5:an

F

F.d. 50012

Guest
Hejsan! Vet någon hur mycket extra olja man skall fylla på i växellådan för att dreven till 5:an skall få smörjning. Har hört från en till åtta dl.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: 5:an

7 dl om det är Fiat årsmodeller tom. 2001.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: 5:an

Om du har en "citra låda", så skall du överfylla 2-3 dl. Du bör använda oljan OMEGA 690 som ej skummar.

mvh
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: 5:an

hej Gunilla o Bernt

Har ni erfarenhet av omegaoljan ??

Gurra
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: 5:an

Hej "Gurra",
Ja vi hade en Fiat -02, då vi överfyllde växellådan med denna olja ( som skall vara den bästa ). Vi körde ca 2000 mil efter detta, och så långt gick det utan problem. Det var verkstaden som fyllde på denna, och om jag minns rätt, så fick dem luta bilen, för att kunna överfylla lådan.
mvh

PS. läs gärna mina tidigare inlägg i frågan. (Sök under växellåda) DS
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: 5:an

Har en 00 fyllt 2 l. Enligt boken 1,8 l,om jag inte minns fel. Har nivåplugg på lådan. 6100 mil och inga problem, kör den som lasbil, och ej som personbil, så håller lådan. Med andra ord växla i tid segdra ej!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: 5:an

även jag har använt Omega rekomenderas..Lådan blir lättväxlad
Omegaoljan tar även bort skrap i lådan.;)
Ämnet var aktuellt här på sidan för ett halvår sedan, vore intressant att höra om någon mera av oss har fyllt Omega och resultatet:)


Gurra
 
Toppen