• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 - 2 metoden

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: 5 - 2 metoden

Fastedagarna äter man helt vanlig mat, men bara en fjärdedel av normala portioner. För att göra det enkelt för oss brukar vi äta soppa eller en sallad med en smörgås till lunch. Man ska inte krångla till det med speciella recept.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: 5 - 2 metoden

Kan ni ge exempel på vad ni äter de 2 dagar när kalorierna skall hållas på 500 resp. 600 kcal.

Grönsakssoppa, köttsoppa, ärtsoppa, vitkål,grönsaker, kokt fisk mm.mm.
Är faktiskt överraskad att vissa födoämnen innehåller så få kalorier.

Har på en dryg månad inte vart hungrig ens på de sk fastedagarna.

Däremot har jag blivit mer uppmärksam på vad olika livsmedel har för kalorimängd. Kanske detta hjälper på lång sikt, va vet jag.

Känns i varje fall bra att prova en metod som jag själv tror på och som inte inverkar speciellt mycket på min livskvalitet(läs god mat o dryck 5dar i veckan)

Fortsätter ett tag till o ser om dom positiva effekterna fortsätter.

Hejs
Claes 105
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Lägesrapport. sedan 1/7 har jag gåt ner till idag 6/12 hela 11,5 kg. Började dock inte med 5-2 förrän 1/8, vilket innebär 9,5 kg. Tappar sakta men säkert kilo för kilo, vilket har 2 effekter jag mår bättre och hustrun kan lasta mer i husbilen :twitcy:

Tycker inte om att man säger man fastar 2 dagar, jag kallar det lågkalori dagar, jag blir mätt även dessa dagar. En annan effekt är att jag äter mindre och mer nyttigt normala dagar och sen börjar jag bli lite "nojig" kollar hur mycket kalorier det är i vissa saker.

Nu får vi se hur jul och nyår går men planeringen är 5-2 även dessa veckor, varför bryta något som numera är för mej "normalt".
 
H

hianders

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Lägg gärna in bra recept på soppor m m under Köksregionen och matrecept som kan användas för "fastedagarna"/lågkaloridagarna.

Vi har inte börjat än men funderar definitivt på denna metod.

fru hianders/Inger
 
F

Flow

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Jag har också sett BBC-dokumentären av Michael Mosley (finns på SvT-Play Vetenskapens värld - Del 11 | SVT Play )

och inledde den efterkommande dagen med att fasta ett dygn. Inga problem, som någon skrivit ovan handlar det primärt om att äta som vanligt, fast ca 1/4 i kvantitet, alternativt enklare mat i form av soppa. OBS att fastedagarna, som ovan nämnts, inte bör förläggas i rad.

Jag löptränar ca fem mil i veckan och är hyfsat vältränad, så varför gör jag detta, kan man ju undra... Jo för att ge cellerna "slack"/rast-vila/tid för att reparera. Oerhört intressant information om effekter av fasta i programmet, de talar bl a om reducering av hjärt-/kärlsjukdomar från 25% prognosticerad risk att drabbas (vill jag minnas att det var) till i stort sett ingen risk alls (0,0001%). Fantastiskt! Detta borde fler prova.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 5 - 2 metoden

Detta TV-program innehöll förvisso en del seriösa och intressanta uppgifter, bl.a. om det sällsynta Larons syndrom och om effekterna av varannandagsfasta, men däremot i början en del uppenbart ovetenskapligt nys! Exempelvis att medellivslängden i USA skulle ha ökat 6 år under de fyra krisåren 1929 – 33 (vilket alla torde inse är en logisk och matematisk omöjlighet), ovan refererade riskkalkylering för hjärt-och kärlsjukdom och den närmast reklambetonade manipulationen av biokemisk provtagning (där man tog prover efter 3½ dygn totalfasta och antydde att dessa skulle vara representativa för något annat än just totalfasta).

Det kan vara bra att komma ihåg att dödligheten i landet envist håller sig kvar vid 100%. En förändring av dödsorsaker tenderar därför att bli ett nollsummespel.
Genom att ta del av SoS dödsorsaksregister så framgår att dödligheten i hjärt-och kärlsjukdomar minskat betydligt de senaste decennierna (och ssk i medelåldern), men samtidigt så har demenssjukdom som dödsorsak ökat fyrfaldigt. Fortfarande är dock hjärt-och kärlsjukdom den vanligaste dödsorsaken och så kommer det förhoppningsvis att förbli eftersom alternativen inte ter sig önskvärda!

I ett tidigare inlägg har jag uttryckt viss farhåga för att vurmen för högfettkost skulle kunna tänkas bryta den gynnsamma trenden till minskning av hjärtinfarktdöd i yngre år (medelåldern), se denna länk: http://www.husbilsklubben.se/forums/t63687/

aake
 
Toppen