• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

5/118 eller 5/130 vilka har vad ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Jag har ju en Hymer 544 som har 15" hjul original och det är ju 5/118 på den som jag har mätt och läst mej fram till men vilka har 5/130 ?
Jag köpte ju nu dubbade vinterdäck med 16" fälgar för jag ville gå upp i diameter för att mätaren visar för mycket fel samt att då även få ner varvtalet lite .

Dessa hade också suttit på en Fiat 2005 men denna har ju då 16" original och är det 5/130 på alla som har 16 original ?

Finns det dom som har 5/118 och 16 tum ?

Lite snopet men så blir det ibland hehe .

Sv: 5/118 eller 5/130 vilka har vad ?

Alle Ducato med 16 tommers felger har også større bremseskiver / tromler.
At de dermed har en større bultsirkel kom ikke som noen overraskelse :D

Då finns det inte några 16" tums som har 5/118 original utan då blir det lättmetallfälgar som gäller ?

Ikke orginale fra Fiat, Citroen eller Peugeot. Mulig du kan finne fra ettermarked 16 tommer med rett innpress bultsirkel og vektklasse, men det blir litt leting hos dekk/felg grosister.

Enl. vad jag har kommit fram till så har de bilar som är byggda på Fiat standard chassie 5/118 och de som har Fiat Maxi chassie har 5/130

Hej,

Det går att få 16" Al-fälgar. De "halvfärdiga" fälgarna borras efter beställning, kostar inget extra.

Jag gick en annan väg för att få större diameter, jag satte på större däck på 15" fälgarna. Michelin Latitud Alpin 235/75 R15 109T XL, det blev perfekt! Har kört 5200 mil nu, mycket kvar att slita.

Mvh Bengt

Tillbaka
Toppen