• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4G-antenn

ollebro

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Haninge
HBK-Nr
22897
Medlemskap
2024
Har en Teltonika RUT240 router i vår plåtis och surfar på Telias 4G-nät i Sverige.
Eftersom vi ofta fricampar vid skog och sjö händer det att vi har ingen eller dålig mottagning.
Min fråga är om det finns någon magnetantenn på marknaden som kan fästas på taket och hjälpa oss i desa situationer?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har ingen direkt rekommendation om antenn med magnetfot men det kommer du säkert att få från andra.

Däremot kan du ju fundera på att montera en puck-antenn på insidan av en taklucka (i plast). Plasten är nästan genomskinlig för 4G-signaler. Jag satte en så'n här ( Panorama Antennas Fordonsantenn Intern 4G/3G/2G GPS | Dustinhome.se ) i en av mina takluckor och det fungerar fint. Fördelen är att jag slipper dra en antennkabel genom ett fönster e.dyl.

Botanisera bland Dustins antenner så kan du säkert också hitta en med magnetfot.

MVH
Hans
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Har en Teltonika RUT240 router i vår plåtis och surfar på Telias 4G-nät i Sverige.
Eftersom vi ofta fricampar vid skog och sjö händer det att vi har ingen eller dålig mottagning.
Min fråga är om det finns någon magnetantenn på marknaden som kan fästas på taket och hjälpa oss i desa situationer?
Hej, jag köpte denna antenn med magnetfäste. Sen satte jag fast ett spikband med dubbelhäftande kudde som medföljde med antennen i ena takluckan. På så vis kan jag lägga ut antennen på taket när jag har takluckan öppen. Det har dock varit så bra täckning i takluckan att jag aldrig lagt ut den. Jag flyttar antennen och routern till bilen ibland. Lägger den bara bak i sidorutan och får jättebra mottagning. Rekordet är 50 mbit/s på motorvägen i bilen. https://www.dustinhome.se/product/5011176629/puck-2-rundstralande-4g-lte-mimo-6dbi
 
Toppen