• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

3: resan ny krav!

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
NU var vi ute på vår 3:e resa, allt gick fint då vi lyxade till det med att ligga på First Camp Tylösand, Halmstad vilken pärla och Tylösand var helt underbart i värmen!

Men när man börjar bli varm i kläderna så vill man ha mer.

Såg flera som hade nån typ av matta under markisen, var får man tag på detta och vad är och föredra?

Skärm väggar för att skärma av lite, vad har ni och är de smidiga att packa ihop, har inte mycket last yta kvar.

Markis provade vi oxå för första gången, men när det börjar blåsa så måste vi nog förankra markisen bättre, hur löser ni detta ??

Har ni bilder så är jag tacksam!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.790
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: 3: resan ny krav!

Vi har förtältsmatta köpt på husvagnsfirma. Det finns många olika färger. Vi har köpt liknande i Italien som var mycket lättare, tyvärr blåser den också upp lättare så den är svårare att förankra på ett bra sätt. Ibland har vi även haft en lättviktspressening från Biltema under så att inte sand kommer upp. Regnar det så lägger det sig vatten ovanpå. Då är det bättre med bara matta. Kompromisser!
Skärmväggar: Vi hade till förra HB;n Front och sidor till markisen. De användes sällan. Tog mycket lastyta. Fick ha en liten fotpall för att nå upp och fästa sidorna. Dessutom var den lodräta stången för skuffluckan på den bilen. Däremot något vi använder ofta är en solskyddsfront som som man fäster i markisens spår och spänner snett utåt. Ett måste då vi är i Italien på sommarsemestern. Man ser igenom då det är typ nät av plast. Skyddar från värsta vind o regn också. Nu har vi också köpt självlysande tältlinor på Biltema så att de förhoppningsvis syns bättre i mörker. Tidigare har jag skurigt bort botten på små pet-flaskor och trätt linan igenom.
Stormlinor: Det finn breda stormlinor/-band att köpa med rejäla jordspätt. Det är också ett "måste" för att ha lugna nätter när risk för blåst. I Italien går det fort när det blåser upp men det brukar inte vara så länge.
 
F

F.d. 50343

Guest
Sv: 3: resan ny krav!

Hej!

Har aldrig använt markisen, men det blir väl av nu när man åker iväg på några månaders semester. Är ny på det här med husbil, därav anledningen till att markisen aldrig använts. Men kika på de här länkarna. Den sista länken är ett bra litet "paket" att köpa. Och den sista länken, "pinnupptagaren" är nog värt sina små kronor (erfarenhet av många års tältande).

Förtält och vindskydd - Biltema

Spännband med markpinnar - Biltema

Pinnupptagare - Biltema

Med vänlig hälsning
Anders
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: 3: resan ny krav!

Vi tar alltid in markisen under natten.
Det har hänt alltför många olyckor med stormvindar som slitit sönder karossen när markisen vrängt sig över bilen.

Däremot tror jag Gunnar (HBK nr 5) har ett bra tips på sin hemsida om hur han gjort en extra förankring.

/Gunnar
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: 3: resan ny krav!

Vi har köpt ett reseförtält på Harald Nyborg och limmat ett skena att fästa resetältet i husbilen. Det gott nör det regnar och blåser.

Bernt
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: 3: resan ny krav!

Stor matta inhandlad till första bilen, ligger nu ikällaren hemma. Använder en plasttrasmatta istället.
Markisen tar vi ut 2-3GGR ÅR
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: 3: resan ny krav!

Mattan har vi tröttnat på.

Hundskruvar till markisen som Jeepkungen skrev.

Markisen inne på natten vid minsta risk för plötsliga kastvindar.

Vindskydd från Vinslöv samt en sidovägg till markisen som vi köpte på Elmia.

mark.JPG
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: 3: resan ny krav!

Hejsan! På min markis stödben längst ner har jag hål , sätter man en tält pinne där räcker med det om det är lätta vindar så att inte "lyfter" från marken ( PS om ni har en stor hund är detta ingen bra ide lätt att stödet blir skevt vid ett lätt utfall av vovven mmm vi har en Rotwiler så det finns kraft i steget. Har kostat mig ett nytt stag )
 

Mitthem

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2024
Sv: 3: resan ny krav!

Hej jag har också köpt ett sådant tält och satt fast en skena som du,men inte hunnit provat ännu,har du gjort det o hur funka det fick du det tätt mot bilen osv
ha de bra DOL:spinny:
 
Toppen