• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

27mhz

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: 27mhz

"(motstationens signal) till (egen signal), kom"
För tydlighetens skull upprepar man ofta motivationens signal.
Typ:

"SM4SGC till SM4TFE, kom" eller "SM4SGC, SM4SGC till SM4TFE, kom"

Nu kör ju jag inte 27 MHz, men förfarandet är typiskt för all verbal radiokommunikation.
 

Göran A

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
152
Medlemskap
2024
Sv: 27mhz

Hej har just köpt en president Jackson 2 som jag försöker lära mig
Hälsning från Göran À (det var jag som fick hjälp av dig med radio i husbilen).
 

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Sv: 27mhz

Hej .

Har du lödat antennkontakterna ?

Det är nog en bra radio du har fått tag i nu så
du lär nog höra mycket mera nu.
SSB är lite mer knepigt för där får man ställa in
clarifierratten så att dom inte låter som Kalle Anka.

Behöver du hjälp igen så är det bara och ringa mig.

Häls/ Kent
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: 27mhz

Använde 27 Mhz under många år på 80/90-talet då vi var med i olika PR-klubbar i Skåne, CeFy Kristianstad, Scania Landskrona, Starligt Helsingborg,
På den gamla 27Mhz tiden satt jag och min hustru vägbas på kanal 18 och bas för CowboyClub, senare kallad TIA, Truckers International Association under många år.
Jag var även redaktör en tid för TIA-tidningen, satt även med i styrelsen ett tag.
Anropsnamnet var M 01.
Gittan & Jojje var namnet som många kände igen, en hel del var även hemma hos oss och drack kaffe, vi hämtade dom på Milstolpen!.
Det var många samtal med lastbilar från Sverige och Holland dagligen.
Inte minst under färjestrejken på HH-linjen då många lastbilar var låsta i Helsingör, alla ville ha kontakt med sina anhöriga.
Vi har ingen 27Mhz komradio, men har idag köpt ett set TopCom TWINTALKER 9100 Long Range, som står till laddning, och kommer att finnas på kanal 6/subkanal 11 på PMR bandet.
Det finns säkert många gamla kompisar/chaffisar som idag finns på HBK,eller har husbil/husvagn?.
Antar att många "gamla" chaffisar har blivit pensionärer, men en gång bakom ratten så är det inte lätt att låta bli den.
Känner ni igen er?
Hör av er i såfall.
:twitcy:
 
F

F.d. 50100

Guest
Sv: 27mhz

Nu har jag varit ute och kört en vända i Västra Götaland och Halland. Det finns gott om folk på 27 MHz runt om i Västsverige och Skåne. De flesta ligger på kanal 24USB och för att kunna prata där behöver man en radio som klarar SSB.
 
F

F.d. 20991

Guest
Sv: 27mhz

I MellanSverige Dvs E4an Norröver från Söderhamn och uppåt Högakustenbron finns ett antal som håller på med komradio, vi har dessutom ettpar repeatrar uppsatta, de fungerar som en papegoja, den spelar in det du säger och sänder ut det igen över ett stort område, talidentifiering och skojiga ljudeffekter också, Hamrångersrepeatern tex hörs och nås sträckan jag nyss nämnde.

Kanal 20 FM Harmånger. (Alltså INTE SSB)

Kanal 22 FM Getberget Ljungaverk (348Möh).

De har en täckning över ett häpnandsväckande stort område.

Medlemmar på nedanstående forum finns och är "radioaktiva" ända uppe i Västerbotten, ja tom NordNorge Kirkkenäs, så aktivt folk finns i hela landet.

Vill ni veta mer om stationer, folk som kör radio nära dig, kanske kika i begagnat köp och säljtorg för komradio så finns information på forumet Svenska Cb.
Bara att följa länken --> Välkommen till ett av Sveriges s
 
Toppen