J
Jarn
Guest
I år är det 25 år sedan jag köpte min första riktiga husbil.
Det var en Bürstner A570 -88 alltså ett år när jag köpte den.
En alkovbil på 5,7 m och med en bensinmotor på 75 Hk.
Med lite överlast så var både acceleration och stoppsträcka nästan i klass med en tankbåt.
Trots detta så hade vi stor glädje av denna husbil och den användes väldigt flitigt under de 9 år vi hade den.
Den klarade bra att användas på vintrarna bl.a. i Alperna i -15 grader. Då hade man ju inte internet och visste om att den inte var ”vinterduglig”...
Den fungerade bra alla 9 år, det enda som gick i sönder var att 5:ans drev blev utslitet, så det fick bytas ut. Troligen pga låg oljenivå i vxllådan.
Nya Pilotstolar, luftbälgar till bakfjädringen samt ett nytt automatiskt kylskåp var också saker som vi satte in ganska snart.
Har kollat i Bilregistret och den är fortfarande i drift, så det tyder ändå på hyfsad kvalitet både på Fiat och Bürstner.

För att fira detta 25 års jubileum beställde jag en ny husbil i slutet av oktober -13. Första gången som jag köpte en ny, som inte var lagerbil.
Härlig känsla att sitta och bocka för alla tillbehör man ville ha, .... ända tills man kom till slutraden och såg vad det skulle kosta.
Det är åttonde husbilen totalt som jag haft.
Så nu efter nästan 7 månader var det dags att hämta hem den nya pärlan.
En Hymer B 678 3,0 Aut
Nu är det bara att installera lite småsaker sedan är det dags att ta en sväng till Italien med mina barnbarn. Efter ett tag så kommer hustrun ner, o barnbarnen flyger hem, så då kan vi köra runt själv lite på hemvägen. Totalt är jag väl borta 5 veckor, så jag hoppas den är ordentligt leveranskontrollerad, så inga negativa överraskningar dyker upp.

Det var en Bürstner A570 -88 alltså ett år när jag köpte den.
En alkovbil på 5,7 m och med en bensinmotor på 75 Hk.
Med lite överlast så var både acceleration och stoppsträcka nästan i klass med en tankbåt.
Trots detta så hade vi stor glädje av denna husbil och den användes väldigt flitigt under de 9 år vi hade den.
Den klarade bra att användas på vintrarna bl.a. i Alperna i -15 grader. Då hade man ju inte internet och visste om att den inte var ”vinterduglig”...
Den fungerade bra alla 9 år, det enda som gick i sönder var att 5:ans drev blev utslitet, så det fick bytas ut. Troligen pga låg oljenivå i vxllådan.
Nya Pilotstolar, luftbälgar till bakfjädringen samt ett nytt automatiskt kylskåp var också saker som vi satte in ganska snart.
Har kollat i Bilregistret och den är fortfarande i drift, så det tyder ändå på hyfsad kvalitet både på Fiat och Bürstner.

För att fira detta 25 års jubileum beställde jag en ny husbil i slutet av oktober -13. Första gången som jag köpte en ny, som inte var lagerbil.
Härlig känsla att sitta och bocka för alla tillbehör man ville ha, .... ända tills man kom till slutraden och såg vad det skulle kosta.
Det är åttonde husbilen totalt som jag haft.
Så nu efter nästan 7 månader var det dags att hämta hem den nya pärlan.
En Hymer B 678 3,0 Aut
Nu är det bara att installera lite småsaker sedan är det dags att ta en sväng till Italien med mina barnbarn. Efter ett tag så kommer hustrun ner, o barnbarnen flyger hem, så då kan vi köra runt själv lite på hemvägen. Totalt är jag väl borta 5 veckor, så jag hoppas den är ordentligt leveranskontrollerad, så inga negativa överraskningar dyker upp.
