• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230volts-problem

F

F.d. 774

Guest
Vi har fått ett problem med vår gamla Frankia 570 -88. Plötsligt får vi inte in någon 230 v-spänning till bilen. Jag har kontollerat kablar och anslutningar och allt är ok ända fram till bilen. Lampan på laddaren (Electronic battrieladesystem EBL164) tänds dock inte när man slår på den. Har kollat glasrörssäkringen och även "tryckknappssäkringen" under tillslagsknappen men inget händer. All 12 v fungerar normalt och generatorn laddar både bilbatteriet och bodelsbatteriet som vanligt.
Är det någon som har något tips om vad det kan vara? Jag har tagit bort en hylla i skåpet ovanför laddaren och det är en stor mängd sladdar där men inget verkar ha lossnat eller så.
Om man inte får rätt på det själv är det då bäst att kontakta bilelektriker eller är en husbilsfirma bättre på sånt här?

mvh Lasse
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: 230volts-problem

1. har du ström i något 230v-uttag inne i husbilen?
2. Säkringarna vid elintaget hela?

Hur har du kollat att strömmen kommer fram till bilen? Spänningsprovare?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: 230volts-problem

Vet inte om jag förstår dig rätt men har du kollat säkringarna för 230V? Din bil är av årsmodell så den borde ha automater någonstans. Om du hitta dom så knäpp dom upp o ner flera ggr. Inte säkert dom visar frånslag fast domär brutna.

När det är gjort så är det bara att börja felsökningen från det uttag du tar strömmen ifrån. Kolla med en riktig förbrukning om du inte har en spänningsprovare. Prova absolut inte med en testpenna som man känner utanpå kabeln med (Phasen). Tänk på att nollan i kabeln kan vara av o det märker du inte då. Ja sen är det bara att gå vidare.

Lycka till.
 
F

F.d. 774

Guest
Sv: 230volts-problem

Tack för svar. Jo, jag har kontrollerat att jag har 230 v i kabeln fram till bilen (med spänningsprovare ).
Jag hittar inga andra säkringar (eller någon jordfelsbrytare) än dom som sitter på laddningspanelen.
 
F

F.d. 774

Guest
Sv: 230volts-problem

Tror inte det finns jordfelsbrytare på en så pass gammal bil? Isåfall skulle den ju sitta så att man ser den.
Tillslagknappen på laddaren- till 220 volten- är av rödplast med en lampa i som tidigare tändes i "tillläget" men som nu inte tänds när man slår på
Nej, jag har inte 230v i något uttag i bilen längre, endast 12 v fungerar.
 
F

F.d. 774

Guest
Sv: 230volts-problem

Pinsamt - är väl ordet som passar bäst..
Jodå, längst inne i garderoben, bakom sommarjackan satt mycket riktigt en jordfelsbrytare -bara att slå till den och så fungerade allt som det ska!
Jag visste att det satt en antennförstärkare där inne men hade inte uppmärksammmat att där satt en grej till! Well, man lär så länge man lever o nu vet jag att även en -88 har sådan "modern" säkerhetsutrustning.

Tack för tipsen o god husbilssommar på er!

mvh
Lasse
 
Toppen