• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230V Vem gör vad?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Skriver detta då det i några trådar har diskuterats 230V i husbilen. Såsom nödig kännedom och att det är inte är svårt att koppla tre trådar eller att lämna jobbet till firman där man köpt husbilen. Här kan man kontrollera behörigheten Fråga om behörigheter - Elsäkerhetsverket [NS4 version]
Jag har tillskrivet myndigheten och ställt följande frågor. Klistrar in svaren mellan frågorna och svaren är i rött.

Fråga 1. Vem får utföra nyinstallation och utökning av installation i husvagn, husbil eller båt?
Hej!
Enligt Elsäkerhetsverkets föreskrift om behörighet för elinstallatörer ELSÄK-FS 2007:2 §4.4 gäller följande för fordon.

Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av en elinstallatör
4 § Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på behörighet.

4. Utförande, ändring eller reparation av anläggning på fordon och dess påbyggnad när anläggningen kommer att anslutas till ett yttre nät med en nominell spänning överstigande 50 V och arbetet utförs av någon annan än tillverkaren eller leverantören av fordonet eller dess påbyggnad. Detta gäller inte för den elektriska anläggning som fordras för fordonets drift.

Fråga 2. Är definitionen fast installation trots det matas med anslutningskabel?
Om du menar installationen på fordonet så är den att anse som fast.

Fråga 3. Har läst 708.1 till 708.3.3.2.6 och det läste jag väl redan 1994 och det förstår jag. Men om man ställer upp sin husvagn på villatomten (inte inom ett uppställningsområde för husvagnar) och ansluter den till ett vanligt jordat uttag, vad gäller då?
Anslutningen av fordonet/husvagnen ska ske enligt SS 436 40 00 del 708.4
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 230V Vem gör vad?

Hej, jag undrar hur många husvagns/husbilsfirmor det finns som kan visa upp en livs levande behörig elinstallatör om man frågar efter en.

Bara en undran. JANKRO.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: 230V Vem gör vad?

Dom behöver inte ha någon egen behörighet.

Den kan köpas in från annan person som då blir ansvarig för vad montören på husvagnsfirman gör.

Så kan det även fungera om du tar hem en elektriker. Han kan köra eget på någon annans behörighet.
 
Toppen