• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

LiFePO4 230V <> Solenergi

JohandAga

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
43171
Medlemskap
2027
Hej.
Finns på något sätt att ändra prioritetsordningen gällande vilken ström som skall tas först.
Har idag en Hymer B708PL med en EBL30. Men har ändrat det mesta gällande el, men skulle önskans Solpanel har Prio före 230V.

Går detta att få tro?

Har byggt in:
CerboGX
LYNX Distributor
Inverter 2000w inkl Transfer switch
Solpanel 790w (2st MPPT)
600Ah Litium
IP43 Laddare
Smart Shunt 500

Det finns en funktion i VenusOs som heter Sustain. Då prioriteras sol och vind i första hand. Du kan ställa hur lågt du tillåter batterierna att laddas ur innan 230 används för att ladda upp dem om solen inte räcker till. Sök på Youtube så ser du hur det fungerar.

Edit: Kom på att du troligen behöver en Multiplus för att få till den funktionen ä.

Det finns en funktion i VenusOs som heter Sustain. Då prioriteras sol och vind i första hand. Du kan ställa hur lågt du tillåter batterierna att laddas ur innan 230 används för att ladda upp dem om solen inte räcker till. Sök på Youtube så ser du hur det fungerar.

Edit: Kom på att du troligen behöver en Multiplus för att få till den funktionen ä.
Hej NotaBene

Så om jag installerar en Multiplus så kan den override:a EBL30?

Då skall jag isåfall kolla på den lösningen.

Tack för snabbt svar.

Hej.
Finns på något sätt att ändra prioritetsordningen gällande vilken ström som skall tas först.
Har idag en Hymer B708PL med en EBL30. Men har ändrat det mesta gällande el, men skulle önskans Solpanel har Prio före 230V.

Går detta att få tro?

Har byggt in:
CerboGX
LYNX Distributor
Inverter 2000w inkl Transfer switch
Solpanel 790w (2st MPPT)
600Ah Litium
IP43 Laddare
Smart Shunt 500
Jeg forstår ikke helt dit ønske

Du har 600Ah lithium og 790W solpanel - Dit strømforbrug må være meget stort siden du har brug for 230V. Har du nogensinde målt dit forbrug.

Med Smart Shunt kan du på din APP i telefonen se hvor meget strøm dine paneler kan stoppe ind i dine batterier pr. dag.

Jeg har 360W paneler og et 100Ah lithium og jeg står aldrig på 230V. Og jeg har strøm tilovers til at oplade 2 cykelbatterier hver dag.

Jeg bruger dog ikke husbilen om vinteren, så hvis du gør det, så kan det være en grund til at du ønsker en løsning med prioritering.

Jeg forstår ikke helt dit ønske

Du har 600Ah lithium og 790W solpanel - Dit strømforbrug må være meget stort siden du har brug for 230V. Har du nogensinde målt dit forbrug.

Med Smart Shunt kan du på din APP i telefonen se hvor meget strøm dine paneler kan stoppe ind i dine batterier pr. dag.

Jeg har 360W paneler og et 100Ah lithium og jeg står aldrig på 230V. Og jeg har strøm tilovers til at oplade 2 cykelbatterier hver dag.

Jeg bruger dog ikke husbilen om vinteren, så hvis du gør det, så kan det være en grund til at du ønsker en løsning med prioritering.
Hej.

Vi använder husbilen 365dgr om året. Vi kommer resa med husbilen from aug i 5-7 år. Så had ren tanke om att kunna fördela om prioriteringen. Men EBL30 tar tyvärr över Prio. Så kanske e svårt att lösa. Är inte så kunnig.

Hej NotaBene

Så om jag installerar en Multiplus så kan den override:a EBL30?

Då skall jag isåfall kolla på den lösningen.

Tack för snabbt svar.
Multiplusen ersätter både din inverter, laddare och EBL. Ingen enkel installation när du redan har en EBL tyvärr.

Här kan du se hur vind och solprioriteringen fungerar: Victron

Om du ställer bulk o float-spänningen ett par 10-delar högre på MPPT än vad 230 laddaren ger så borde du få prio på solen. EBL laddaren kan du ju koppla bort om du har Victron 230 laddare. Ha inte 230 laddare med i blåtandsnätverket.

Hej.

Vi använder husbilen 365dgr om året. Vi kommer resa med husbilen from aug i 5-7 år. Så had ren tanke om att kunna fördela om prioriteringen. Men EBL30 tar tyvärr över Prio. Så kanske e svårt att lösa. Är inte så kunnig.
Så forstår jeg.

De fleste EBL anvender en gammel ladeteknologi som ikke er avset for lithium.

Så jeg ville nok koble EBL's ladefunktionalitet for bobilen ud (Det kan enkel gøres ved at trække sikringen. Det har jeg gjort) Du har så de øvrige funktioner i EBL til rådighed.

Og så ville jeg klart installere en Victron 230V lader med blåtand. på den måde har du fuld kontrol over din ladning via Smart shunt og APP i telefonen.

Jeg ser at du har CerboGX, så skulle du kunne indstille dine forskellige ladere så du prioriterer solcelleladning.

På side 19 i denne brochure kan du se at en Multiplus kan styre en generator, hvis ikke solcellerne giver nok

https://www.victronenergy.com/uploa...rid-backup-and-island-systems_2025_EN_Web.pdf

Jeg tænker at en generator kan erstattes af en netopkobling til 230V, der kun indkobles hvis solcellerne ikke giver nok

CerboGX kan bara styra de som har VE-Direkt gränssnitt och inte via Blåtand. Om man använder laddningssynk av laddare via blåtand så kan man inte använda CerboGX och då prioriteras 230 laddaren. Så antingen får man köpa en dyr 230 Victron med VE-direkt gränssnitt men som jag förstod så hade TS redan en IP45 230 Victron laddare och den har inte VE-direkt. Då är det enklast att göra som jag skrev och så har jag själv gjort trots att jag har en Rpi med VenusOs som motsvarar CerboGX.

CerboGX kan bara styra de som har VE-Direkt gränssnitt och inte via Blåtand. Om man använder laddningssynk av laddare via blåtand så kan man inte använda CerboGX och då prioriteras 230 laddaren. Så antingen får man köpa en dyr 230 Victron med VE-direkt gränssnitt men som jag förstod så hade TS redan en IP45 230 Victron laddare och den har inte VE-direkt. Då är det enklast att göra som jag skrev och så har jag själv gjort trots att jag har en Rpi med VenusOs som motsvarar CerboGX.
Hej.

Då IP43 kör med VE.Direct så kanske jag kan styra en del därifrån. Får undersöka lite hur man lättast löser de. Och om de går.

Har du en IP43 230 med VE-direkt så kan du troligen använda Node-Red i CerboGX för att styra prioriteringen men jag tror inte det finns något inbyggt i VenusOS om man inte har MultiPlus eller Quattro.

Tillbaka
Toppen