• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230V cirkulationspump

F

F.d. 6270

Guest
Installerade en villapump parallellt med 12 volts pumpen, en Grundfos Alpha2 med automatisk effektreglering.

Prismässigt kanske det inte skiljer så mycket om man köper en 230V pump för marint/husbils bruk men det verkar vare rejälare doningar för villamarknaden.

På returvattnen in i Alde 3010 sitter numera en trevägskoppling innan pumparna där man väljer pump, har endast en mekanisk manöverpanel till Alden så jag kompletterade med en DIN panel med säkring, strömbrytare och relä För Alphan.

När man kopplar på Alpha2 bryter relät 12 volts pumpen, enda dilemmat är att om man får strömavbrott så slår 12 volts pumpen till men kranen står i fel läge, då får man tassa ut till garaget och slå om kranen.

Alpha pumpen har 25 mm så jag fick specialtillverka en T-koppling i rostfritt som går från 22 mm EPDM till 25 mm EPDM slang, skumt hittade ingen sån någonstans.

Kan ta ett par bilder och lägga upp om någon är intresserad.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29782

Guest
Sv: 230V cirkulationspump

Installerade en villapump parallellt med 12 volts pumpen, en Grundfos Alpha2 med automatisk effektreglering.

Prismässigt kanske det inte skiljer så mycket om man köper en 230V pump för marint/husbils bruk men det verkar vare rejälare doningar för villamarknaden.

På returvattnen in i Alde 3010 sitter numera en trevägskoppling innan pumparna där man väljer pump, har endast en mekanisk manöverpanel till Alden så jag kompletterade med en DIN panel med säkring, strömbrytare och relä För Alphan.

När man kopplar på Alpha2 bryter relät 12 volts pumpen, enda dilemmat är att om man får strömavbrott så slår 12 volts pumpen till men kranen står i fel läge, då får man tassa ut till garaget och slå om kranen.

Alpha pumpen har 25 mm så jag fick specialtillverka en T-koppling i rostfritt som går från 22 mm EPDM till 25 mm EPDM slang, skumt hittade ingen sån någonstans.

Kan ta ett par bilder och lägga upp om någon är intresserad.

Hej!
Jag har en husvagn som jag använde på jobbet i 4-5år. Där installerade jag en villapump
(från jula) i flödeskretsen före elpatron. Fungerade utan problem, för vad jag förstår 12v
pump (alde) har fri genomflöde då den står still.
Knaus 3/Aimo
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: 230V cirkulationspump

Det kan nog stämma men om man tittar på ingången till 12 volts pumpen är den rätt liten, 18 mm?, tyckte det kändes vettigare att låta villapumpen ligga parallellt hellre än seriellt och få möjlighet till max flöde när man har tillgång till 230V.
 
Toppen