• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

230 volt laddar bilbatteriet?

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026
Kan nån förklara på ett enkelt sätt hur det kan komma sig att, när jag kopplar på el för att ladda bodelsbatteriet, så laddar även bilbatteriet!
Ska det verkligen göra det?
Efter 60 mils körning är inte bilbatteriet fulladdat.
Belastningstest är utförd hos auktoriserad Fiatverkstad. // Pirkko :wub:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: 230 volt laddar bilbatteriet?

Det är bra för livslängden om alla batterier är fulladdade så mycket som möjligt. Det kan man åstadkomma med bl a underhållsladdning.

En modern bil drar alltid lite ström och till sist finns det något som kallas "självurladdning" vilken är störst när det är varm och minst när det är kallt.

Mina batterier är sju år. Bilbatteriet vill ha 0,4 A och de båda bodelsbatterierna vill ha 0,1 A i underhållsladdning.

Senast ändrad:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: 230 volt laddar bilbatteriet?

Du skriver att bilbatteriet inte är laddat efter 60 mils körning. Hur vet du det?
I sådant fall är det kanske skäl att misstänka generatorn för ev fel.

När motorn går, eller när 230 V är anslutet sammankopplas startbatteri och bodelsbatteri.
Dvs de är då parallellkopplade.
Generatorn elller 230 V laddaren ser då till att ladda upp till full spänning för att sedan gå över till underhållsladdning. Vilket betyder att spänningens hålls på c:a 13,8 V.
Generatorn och 230 V laddarens spänning kan skilja sig åt, vilket kan vara skälet till att det laddar med 230 V anslutet även efter körning.
Jag känner inte till några system där 230 V laddaren eller generatorn laddar de båda batterierna separat.
Dock kan det bli en viss spänningsskillnad då en kabel förbinder de båda batterierna vid sammankoppling och spänningsfall di denna kabel kan göra tt ett av batterierna blir fullt före, eller skiljer sig i spänning.

Jag har dragit in en mycket grövre sladd för ändamålet i min bil, vilket resulterar i snabbare laddning av bodelsbatteriet vid körning.

Det kan även skilja sig mellan batteriernas egenskaper och självurladdning.
Varvid det kan uppstå frågetecken.

Roy

Toppen