• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

230 i bilen

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tänkte mer på förlängningskabel.
Samma där, om du har en ojordad skarvsladd typ med de här tunnare kontakterna som sitter på lite allt möjligt, så har ju den skarvsladden en smal hona i andra änden som du inte får in en kontakt som kräver jord i.
Har du en ej jordad "stor" hane så passar den ju inte i en jordad hona.
Man kan säga att har du stoppat in en laglig ojordad kontakt i ett jordat uttag och den passar, så skall det inte kunna bli jordad hona längre bort hur man än kopplar godkända sladdar, så man då inte kan avsluta med att att koppla in en sak som kräver jord.

Sedan finns det ju andra varianter... En bekant till mig skulle byta sladd på en stor äldre borrmaskin som var och krävde jordad sladd/kontakt.
Han skulle sätta dit en längre sladd eftersom det ändå ofta krävdes skarvsladd vid användning.
Han köpte en jordad skarvsladd för enkelhetens skull med gjutna jordade kontakter i var ände.
Han klippte bort honan för att ansluta inne i borrmaskinen och upptäckte då att det bara fanns två sladdar inne i kabeln......

Detta var en typ av sladd som ändrar regler till livsfara och inte skall finnas.

M.v.h. JANKRO.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Samma där, om du har en ojordad skarvsladd typ med de här tunnare kontakterna som sitter på lite allt möjligt, så har ju den skarvsladden en smal hona i andra änden som du inte får in en kontakt som kräver jord i.
Har du en ej jordad "stor" hane så passar den ju inte i en jordad hona.
Man kan säga att har du stoppat in en laglig ojordad kontakt i ett jordat uttag och den passar, så skall det inte kunna bli jordad hona längre bort hur man än kopplar godkända sladdar, så man då inte kan avsluta med att att koppla in en sak som kräver jord.

Sedan finns det ju andra varianter... En bekant till mig skulle byta sladd på en stor äldre borrmaskin som var och krävde jordad sladd/kontakt.
Han skulle sätta dit en längre sladd eftersom det ändå ofta krävdes skarvsladd vid användning.
Han köpte en jordad skarvsladd för enkelhetens skull med gjutna jordade kontakter i var ände.
Han klippte bort honan för att ansluta inne i borrmaskinen och upptäckte då att det bara fanns två sladdar inne i kabeln......

Detta var en typ av sladd som ändrar regler till livsfara och inte skall finnas.

M.v.h. JANKRO.
Jag hade en kollega hade i hål i huvudet. Han fixade en motorvärmare till sin bil.
Det här var på 80 talet. Han satte en honkontakt på bilen, inga färdiga sladdar där inte.
Sladden till stolpen och bilen hade en hankontakt på varje sida. Den dödliga sladden från Åkersberga var uppfunnenBilen var en Vaz.

Att blanda ihop jordade och ojordade kablar och kontakter ska man inte göra.
En sak som jag tror ofta hamnar i skymundan är egenkontrollen av elanläggningen/ starkströmmen i husbilar. Jag har inte heller kollat frekvent hur det står till med starkströmmen under årens lopp. Jag har dock efterdragit anslutningarna i elcentralen i bodelen, det behövdes. Och en del annat under årens lopp.

Man bör vara medveten om man gör någon felaktig elinstallation i sin husbil kan det få konsekvenser i framtiden om oturen är framme. Kanske för en själv eller någon av sina nära och kära. Det kan vara en annan ägare av husbilen i framtiden som råkar illa ut.

Toppen