• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

220v generator

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Turbo ! Du skrev på ett annat ställe att du installerat en extra generator som gav 220v. Detta väckte min nyfikenhet. Hur har du gjort detta och vilken typ av generator är det.Synkron eller asynkron. Det som förbryllar mig är frekvensen, för om man vid förhöjt tomgångsvarv, säg 1000 rpm, har ordnat utväxlingen så att det blir 50 hz kommer ju frekvensen bli 100 -150 hz vid marchfart . Då undrar jag hur AC:ns drivmotor mår ? Kylskåpet, om det är av adsobtionstyp borde ju vara relativt okänsligt, eftersom det bara är ett värmeelement dvs ren resistans.
Som sagt Turbo jag blev nyfiken . Berätta !

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
Sv: 220v generator

Hej Göte
Jag är aldeles för otekninsk för att kunna förklara, generatorn satt redan på bilen när jag köpte den.:wideeyed:
Men den funkar otroligt bra.
Inlägget, här ovan, från Arne HBK 13 förklarar allt.
Tack Arne nu slapp jag ( puh ):)

Ha De Turbo

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: 220v generator

Aha ! där hade vi ägget borti katta, som dom sa i Umeå. Det handlar alltså om likrikting, glättning och inverter som fixar 50 Hz ut. Vilka fin grejor det finns. Jag gissar att det skulle gräva ett djupt hål i plånboken att investera i något sådant. Tack för informationen !

Toppen