• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

2029 kollade.Hände det något?

F

F.d. 52986

Guest
Är Du en av de 2029 personer som kollat mitt förslag om att alltid begära att
den faktiska vikten skall uppges av husbilsförsäljaren.Tjänste och totalvikt är ju enkelt att få fram,men vad den slutliga lastvikten är kräver en vägning när alla extra tillbehör är monterade.
Har Du besvärat någon försäljare med denna fråga?Om vi skall komma framåt i detta mycket viktiga ämne,
krävs samverkan.Ring, maila eller besök, fråga alltid om den faktiska vikten så kanske det blir genomslag.Även om man inte skall köpa något går det bra att fråga .

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025
Sv: 2029 kollade.Hände det något?

De försäljare som jag har varit i kontakt med har varit mycket tystlåtna när frågan om verklig tjänstevikt har ställts. Jag gick på den klassiska minan vid det första köpet, en bil som vi bara hade en säsong pga för liten lastvikt. Jag har träffat många husbilsägare som inte har en susning om vad deras bil väger i lastat skick. I flera fall kunde konstateras att de kört omkring med överlast utan att veta om det. Så även jag själv tills jag vägde på en vågstation och hade 200 kg övervikt. Jag anser att den i registreringshandlingarna uppgivna tjänstevikten ska vara den faktiska och inte som nu för en "naken" bil.

F

F.d. 5458

Guest

Hejsan

Jag har en fråga ajg har en max lastvikt på 490kg på min bil, när jag vägde bilen i en vågstation vägde den 2950 kg men jag får last så totaltvikten blir max 3500kg, men till frågan räknas vikten på förare + passagerare också med eller får man kliva ur bilen vid en vägning?=)

Hur ofta stötet man egentligen på detta med att någon vill väga ens husbil åsså när man reser i europa?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Tjänstevikten ska vara med full bränsletank, reservdäck, orginalverktyg, olja, spolarvätska etc samt en förare om 75 kg.
Tror att det då är tomt i vattentank, gråvatten och toa som gäller.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tjenestevekter har også med full vanntank - evt for biler med delt tank - kjørenivå. Endel biler har en avtapping som etterlater ca. 30 liter ved kjøring.
Ellers er listen til jangus riktig.

F

F.d. 52986

Guest

Du får köra rätt upp på vågen och väga bilen med passagerare och allt.
Den vikt som vågen visar är bruttovikten och får inte överstiga totalvikten för då blir det övervikt,och det kostar pengar.
490 kg är inte mycket att hurra för när det gäller husbil.Tyvärr blir man kollad när man minst anar, så det förekommer.

F

F.d. 52986

Guest

Tack,Svensei!
Vi är tydligen bara två som kämpar för rättvisande vikter vid försäljning.
Kör hårt!

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

Hei.

Jeg har nettopp hentet ny bil fra Sørlandet Caravansenter, Grimstad. Ringte selger en
uke før, og ba om at han fylte dieseltank, vanntank og satt inn to 11kg gassflasker.

Når verkstedet var klar etter montering av luftfjærer, brannslukker etc.etc. kjørte han,
uten protester og fikk veiet bilen. Totalt 3000 kg = 500 kg lasteevne.:):)

Vennlig hilsen Atle

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I Norge var det en aksjon for et par år siden som førte til at selgerne ble mer klar over problemet og myndighetene har endret reglene for oppveiing av biler som er bygget for større totalvekt enn det de selges med. I dag er det enkelt å øke totalvekten på disse bilene, tidligere var det nesten umulig selv om de ikke var kjørbare på lovlig måte.

Baksiden er at flere trenger C1 for sine biler, men bilene har lov til å kjøres med noe last.

Takket være dette er det og satt ansvar på selgere for salg av biler som har for lav lastvekt, så de bør veie bilene for å være sikker på at de ikke selger en utgiftsbombe.

Toppen