• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2-TAKTSOLJA

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: 2-TAKTSOLJA

I instruktionsboken för Fiat 3,0 Multijet 2009 står det under :rekommenderade oljor och vätskor följande.
Bränsletillsats:Anpassad för dieselmotorer:Tutela diesel art:2,5 dl pr 10 liter.Det blir mera än 2 liter på en tankfull.:confused: Hm!
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

Preem har en tillsats av bl.a rapsolja på 5% i sin diesel som dom kallar ACP.
Den ska smörja och rena motorn.
Själv har jag tankat Preem i många år och har aldrig haft några problem.
Kanske det kan vara nåt?
:yes:


JOE
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

Rapsoljan har mycket bra smörjande egenskaper men problemet är att den klarar kyla dåligt, den blir fort "smörig". Vilket orsakade problem för ett antal lastbilar här uppe i norra landsänden för några vintrar sedan.

Själv blandade jag in c:a 5% rapsolja i vår gamla Golf TDI - men endast under sommaren. En kvarlämnad flaska rapsolja i bilen gav ett avskräckande synligt resultat i kyla.
Motorn gick i alla fall bra och bilavgaserna hade en lätt doft av popcorn.

En sammanslutning av rapsodlare i USA gjorde slitagetester som de senare använde i reklamen för rapsolja.
Naturligtvis minskade rapsoljan slitaget i insprutningspump och motor i rapporten(!) men någon fristående och objektiv testning var det inte.

Faktum är dock att vegetabiliska oljor har bra smörjande förmåga, svenska flygvapnets antika "Tummelisa" (kolvmotor) kördes på ren vegetabilisk olja, ricinolja tror jag det var.
Antagligen ett ganska kladdigt flygplan med tiden... :D
Övningsflygplan 1 Tummelisa - Försvarsmakten
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

Samtliga bensinbolag tillsätter 5% RME (RapsMetylEster) i dieseln sedan 2008. Den smörjer bättre än diesel, men har lägre energivärde. Dessutom gör det att dieseln blir känsligare för sk dieselbakterier.
Fördelen med RME är att den har högre cetanvärde än dieseln och tänder lättare i cylindrarna.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

Efter den senaste diskussionen om skiktning om man slog i 2-taktsolja i dieseln blandade jag ca 5 % Mercury 2-taktsolja med diesel i en burk som jag ställde på en hylla i garaget.
(5% för att verklige utmana ödet och tydligare kunna se om det förekommer skiktning, den verkliga blandningen jag använder i bilen är ca 0,5%. 2 dl i 50 liter diesel.)
Så här ser resultatet ut:
P1000006.jpg
Ingen skiktning vad jag kan se, färgen är jämn i blandningen. (Randen som syns i blandningen är en spegling av listen bakom hyllan.)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: 2-TAKTSOLJA

Jag har använt 2-taktsolja rekommenderad av Mercury för deras utombordare.
Jag skall nu göra en blandning i en flaska och se hur det går efter att den stått någon månad.

Halloj Wizard!!

Hur gick det med testet med 2-taktsoljan ??
Jag funderar på att börja blanda i lite i vår kärra, men är lite osäker på hur det blir.

Pelle 570
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

Burken står kvar på samma hylla......orörd.
Jag kom just hem från Tyskland, men skall kolla imorgon och ta ett foto.
Återkommer.
//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

Nu har burken med 2-taktsolja stått helt orörd i över 8 månader.
(Såvida det inte varit någon jordbävning).
:D
Så här blev resultatet:
2_taktsolja.jpg
Ni kan själva bedömma om det skett någon skiktning.
Jag kan inte se någon.
//W
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: 2-TAKTSOLJA

Nu har burken med 2-taktsolja stått helt orörd i över 8 månader.
(Såvida det inte varit någon jordbävning).
:D
Så här blev resultatet:
Visa bilaga 40406
Ni kan själva bedömma om det skett någon skiktning.
Jag kan inte se någon.
//W

Halloj Wizard!!

Har du blandburken med oljan och dieseln kvar? 8 månader hade du haft den i fjol i Maj
utan att den separerat, kollade lite runt på inläggen och såg detta och blev nyfiken igen,
gått nästan 1 år till nu och måste bara fråga dig om detta :).

Blandar själv ca 2 dl utombordsolja 2-takt när jag tankar fullt, funkar bra för mig.
//pelle
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

Jag kommer inte ihåg om jag pytsade i burken i tanken på bilen eller inte.
Jag skall kolla när jag kommer hem efter påsk.
//W
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

Det finns mig veterligt 3 existerande specifikationsstandards för diesel- och biodieselbränsle EN590, DIN51606 och EN14214.

Om motorleverantören/tillverkaren anger att EN590 skall användas, så är det mot bakgrund av att aktuell motor är konstruerad och utprovad för att använda sig av och tåla just denna bränslespecifikation. Om någon form av tillsatser behövs under vintertid eller andra extremförhållanden så anges även detta av tillverkaren.

Ingenting blir bättre/säkrare för motorns driftsförhållanden av att experimentera med div konstiga inblandningar som tom kan leda till att ev motorgarantier går förlorade samt ev orsaka problem med div filter och tillsatsapparater, mm - det kan som jag ser det bara leda till ökade bränsle- och eller andra kostnader/problem.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: 2-TAKTSOLJA

Just angående detta med dieseltillsats av biologisk olja som ökar risken för
"svampbildning" i tanken.
När vi på sportlovet för 7 år skulle hem från Bonn med vår "nya" husbil så
hade vi stora problem med "svamp" i bränslet. Varje timme, d.v.s. 80km körda, så måste jag stanna, lossa bränsleslangen vid pumpen och "blåsa
rent" bränsleröret.

Väl hemma på svensk mark så tankade jag direkt efter bron och "spetsade soppan" med en "helflaska" karburatorsprit. när vi sedan tankade i Nyköping
så gick bilen som den skulle och kunde marscha 95km/h utan problem.

Numera toppar jag tanken och slänger i T-sprit när jag "invintrar" Uggleboet.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: 2-TAKTSOLJA

Funderade på om jag blandar fel 2-T olja i dieseln när jag tankat, vilket är bäst att blanda av mineral, delsyntetiskt eller helsyntetiskt?

Kanske det inte ens behövs märker att det är många olika uppfattningar här.

Mvh
Pelle
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: 2-TAKTSOLJA

Jag har en Fiat Comon Rail-2004. Jag har sen jag köpte bilen -06 hällt i 2dl. två-takt olja. vid varannan tankning. Jag tycker mig känna att motorn går mycket jämnare och går förhållandevis tyst. Jag använder ingen billig olja utan kostar på mig kvalitet. Att använda två-takt olja för utombordare var ett bra tips. Bilen har nu rullat 8000 mil. ( Jo,jag vet att det är inte mycket för en dieselmotor)
Hälsn.... Ce-eN ! :rolleyes:
 
F

F.d. 24477

Guest
Sv: 2-TAKTSOLJA

Om jag fattat rätt så kan min -89år´s 2,5TD må bättre av att slå på 0,5% 2-takts olja av god kvalitet (helst 2-takts till marina fordon) i tanken?
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: 2-TAKTSOLJA

Samtliga bensinbolag tillsätter 5% RME (RapsMetylEster) i dieseln sedan 2008. Den smörjer bättre än diesel, men har lägre energivärde. Dessutom gör det att dieseln blir känsligare för sk dieselbakterier.
Fördelen med RME är att den har högre cetanvärde än dieseln och tänder lättare i cylindrarna.



Läs: www.macdonalds.se/miljö
 
Toppen